Dersler Hakkında

EĞİTİMDE KALİTE ARAYIŞLARI

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin, kalite kavramı ve eğitime etkisi hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Etkili okul ve üretken okul kavramlarına giriş, toplam kalite yönetimi, formal liderliğin okuldaki ilkeleri, sosyal bağlamda başarı, demokratik eğitim, eğitimde fırsat eşitliği, eğitimde akreditasyon, okullarda kalite uygulamaları, eğitim yönetiminde yeni yaklaşımlar, etkili okul ve üretken okul kavramlarına giriş.

 

OKUL YÖNETİMİ

Dersin Amacı

Okul yönetimi ve okul yönetiminde karşılaşılabilecek yönetim kavramları hakkında bilgi sahibi olma.

Dersin İçeriği

Yönetim bilimi, eğitim ve okul yönetimi, okul yönetiminde rol oynayan ögeler, okulda yönetim süreçleri (örgütleme), okulda yönetim süreçleri (karar verme, iletişim), okulda yönetim süreçleri (eşgüdümlüme, planlama), okulda yönetim süreçleri (etki, değerlendirme), eğitim programının yönetimi, öğrenci hizmetlerinin yönetimi, insan kaynaklarının yönetimi, genel hizmetlerin yönetimi, okul-çevre ilişkileri, okul yöneticisinin davranışı.

 

EĞİTİM YÖNETİMİNDE ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR

Dersin Amacı

Yönetimde çağdaş yaklaşımların önemini kavrayabilme ve yönetimde çağdaş yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olabilme.

Dersin İçeriği

Yönetim ve eğitim yönetimi, yönetimde teknoloji kullanımı, yönetim bilgi sistemleri(ilsis), toplam kalite yönetimi, Avrupa birliği ve Türk eğitim sistemi, kriz yönetimi ve eğitim örgütleri, değişim yönetimi, stratejik yönetim ve planlama.

 

EĞİTİM YÖNETİMİNDE VERİ ANALİZİ VE BİLGİSAYAR UYGULAMALARI

Dersin Amacı

Araştırma teknikleri ve nasıl analiz edileceğini bilen ve bunları uygulayabilen yüksek lisans öğrencileri yetiştirmek.

Dersin İçeriği

Sosyal bilimlerde araştırmanın temel felsefesi, araştırma problemleri geliştirme ve uygun araştırma teknikleri geliştirme, frekans dağılımı, korelasyon, regresyon ve varyans analizi teknikleri, parametric testlerin önemi, non-parametric testlerin önemi, ki-kare test, eğitimde araştırma projelerini geliştirmede kuramsal çerçevenin kullanılması, uygulamalar.

 

EĞİTİM YÖNETİMİNİN KURAMSAL TEMELLERİ

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin yönetimin temel kavramları bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Yönetimin Temel Kavramlarına Giriş, Klasik Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları, Neoklasik Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları, Modern Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları, Postmodern Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları, Örgüt ve Birey, Yönetim Teorisi, Genel Hizmetlerin Yönetimi, Parasal Kaynağın Yönetimi, Öğrenci Kaynağının Yönetimi, Eğitim Programlarının Yönetimi.

 

EĞİTİM DENETİMİNİN KURAMSAL TEMELLERİ

Dersin Amacı

Eğitim yönetimi ve denetimi yüksek lisans öğrencilerinin eğitim denetiminin kuramsal temelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlama.

Dersin İçeriği

Denetimin tanımı ve kapsamı, denetimin tarihsel gelişimi, müfettiş nitelikleri, eğitim denetiminin kavramları, inceleme ve araştırma yapma, rehberlik, mesleki yardım ve işbaşında yetiştirme, kurum teftişi, ders teftişi, teftişte değerlendirme ve soruşturmalar.

 

BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ

Dersin Amacı

Bilime ilişkin temel kavramları tanımak; bilimin temel özelliklerini, işlevlerini ve amaçlarını kavramak; nicel ve nitel araştırma tekniklerinin özelliklerini kavrayarak yapılacak bilimsel araştırmalarda uygun yöntemi seçebilmek; veri toplama, verileri yorumlama ve raporlaştırma becerilerini geliştirmek.

Dersin İçeriği

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ NELERDİR VE BU YÖNTEMLERDEN HANGİSİNİ NEREDE KULLANABİLİRİZ

 

EĞİTİM YÖNETİMİNİN YASAL TEMELLERİ

Dersin Amacı

Eğitim yönetiminin yasal ve yönetsel dayanaklarını anlama ve temel olarak kullanma.

Dersin İçeriği

hukuk ve yönetim hukuku kavramları, yönetim hukukunun kaynakları, yönetimde hak ve görev kavramları, çevre hakkı ve kyoto sözleşmesi, çocuk hakları ve insan hakları evrensel beyannamesi, öğretmenlerin idari ve yargısal denetim süreci, Türk Eğitim Sistemini etkileyen temel yasalar, Bilgi toplumu kavramı ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri, Küreselleşme ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri.

 

ÖRGÜT SOSYOLOJİSİ

Dersin Amacı

Örgüt sosyolojisinin önemini anlama

Dersin İçeriği

Örgüt Sosyolojisi Kavramı, Örgüt sosyolojisinin tanımı, Toplum ve sosyoloji, Eğitim örgütleri ve sosyolojik özellikleri, Örgütsel norm ve değerler,Örgütsel sosyalleşme kavramı, Örgütsel sosyalleşme stratejileri, Örgütsel sosyalleşmenin aşamaları, Örgütsel sosyalleşme yaklaşımları, Örgütsel bağlılık, Örgütsel vatandaşlık, İş doyumu ve motivasyon, Örgütsel değişmenin dinamikleri

 

İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ

Dersin Amacı

Yönetimde insan kaynağının önemini kavrayabilme ve insan kaynakları yönetimi hakkında bilgi sahibi olabilme.

Dersin İçeriği

İnsan Kaynaklarına Giriş,İnsan Kaynakları Yönetimi,İnsan Kaynakları Yönetiminde Bilgi Yönetimi,İnsan Kaynakları Yönetimi ve Teknoloji,Yönetime Katılma,Kariyer Yönetimi ve Planlaması,Ücret ve Ödüllendirme Yönetimi,İnsan Kaynağının Geliştirilmesi.

ÖĞRETMEN PERFORMANS YÖNETİMİ

Dersin Amacı

Performans değerlendirme kavramını, yöntem ve tekniklerini bilir.

Dersin İçeriği

Performans, performans değerlendirme, performans yönetimi kavramları, Öğretmen performansının yönetimi, Öğretmen performansının geliştirilmesi, Öğretmen performansının geliştirilmesi, Türkiyede öğretmen değerlendirilmesinin yasal dayanakları ve öğretmen değerlendirme, Performans değerlendirmede Karşılaştırma, derecelendirme ve kritik olaylar yöntemleri, Performans değerlendirmede kullanılan yöntemler, Performans değerlendirme hataları, Performans değerlendirme sonuçlarının kullanılması.

 

ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ

Dersin Amacı

Bu dersin amacı örgütün, örgüt iklimi, örgüt kültürü ve örgütsel davranışın temel amaçlarını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Etkili okul ve üretken okul kavramlarına giriş, toplam kalite yönetimi, formal liderliğin okuldaki ilkeleri, sosyal bağlamda başarı, demokratik eğitim, eğitimde fırsat eşitliği, eğitimde akreditasyon, okullarda kalite uygulamaları, eğitim yönetiminde yeni yaklaşımlar, etkili okul ve üretken okul kavramlarına giriş.

 

KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM YÖNETİMİ

Dersin Amacı

Eğitim Yönetimi ve Denetimi yüksek lisans öğrencilerinin farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini tanımalarını sağlamak böylece öğrencilere eleştirel bir bakış açısı kazandırmak

Dersin İçeriği

Karşılaştırmalı Eğitimin Tanımı,Karşılaştırmalı Eğitimin Tarihçesi,Karşılaştırmalı Eğitimin Yöntemleri,Karşılaştırmalı Eğitimde Araştırma Süreci,Merkezi Yönetim Odaklı Eğitim Sistemleri (Türk Eğitim Sistemi),Fransız Eğitim Sistemi,Yerel Yönetim Odaklı Eğitim Sistemleri (İngiliz Eğitim Sistemi),A.B.D. ,Alman,Norveç,Finlandiya ve Japon Eğitim Sistemleri

 

EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE DUYGUSAL ZEKÂ

Dersin Amacı

Zeka ve duygusal zeka hakkında bilgi sahibi olma ve duygusal zekanın eğitim yönetimindeki öneminin farkında olma.

Dersin İçeriği

Zekâ Kavramı, Zekâ Kavramının Tarihi Gelişimi, Çoklu Zekâ, Duygusal Zekâ, Duyguları Anlama, Duyguları Yönetme, Duyguları Harekete Geçirme (Motivasyon), Empati, Sosyal Becerilerde Uzmanlaşma, Duygusal Zekâyı Geliştirmenin Gereği, Yetişkinlerin Sosyal ve Duygusal Yeterlikleri, Örgütlerde Duygusal Zekâyı Geliştirme, Liderlik ve Duygusal Zekâ, Örgütlerde Duygusal Zekâyı Geliştirme Uygulamalarına İlişkin Örnek Olaylar.

 

EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE BİLGİ YÖNETİMİ

Dersin Amacı

Eğitim örgütlerinde veri ve bilgi kavramlarının farkında olunulması ve bilginin etkili yönetiminin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Veri, bilgi, bilginin sınıflanması, bilgi toplumu kavramı, bilginin sosyal, kültürel ve ekonomik tanımları, örgütsel bilginin özellikleri, bilginin yönetimi, bilginin elde edilmesi ve değerlendirilmesi, bilgi yönetiminin öğeleri, bilgi yönetiminin ilkeleri, bilgi yönetiminin süreçleri, bilgi yönetiminde insan ve teknoloji unsurları

 

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ

Dersin Amacı

Türk Eğitim Sistemini tanır ve Türk Eğitim Sisteminin sorunlarının çözümüne ilişkin duyarlılık geliştirir.

Dersin İçeriği

Eğitim ve eğitim sistemi kavramları, eğitim sisteminin diğer sistemlerle ilişkisi, eğitim sisteminin görevleri, Türk millî eğitim sisteminin tarihsel gelişimi, Türk millî eğitiminin genel amaçları, özel amaçları, ilkeleri, Türk milli eğitim sisteminin örgütsel yapısı¸ Türk eğitim sistemini düzenleyen esaslara göre eğitimin ilkeleri, Türk eğitim sisteminin nicel durumu, Türk eğitim sisteminin nitel durumu¸ Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme, Türk eğitim sisteminde yönetici, uzman ve denetici yetiştirme, Türk eğitim sisteminde fırsat eşitliği, Türk eğitim sisteminin finansmanı, Avrupa birliği sürecinde Türk eğitim sistemi.

 

EĞİTİM POLİTİKALARI VE STRATEJİ GELİŞTİRME

Dersin Amacı

Eğitim Politikaları ile ilgili duyarlılık kazanabilme, 
Uluslar arası karşılaştırmalar yaparak bu bilgileri anlamlandırabilme, değerlendirebilme, ulusal eğitim politikalarına katkı sağlayabilme

Dersin İçeriği

Eğitim politikaları ve bu politikaların bireysel, toplumsal etkileri. Eğitim politikaları ve değişim ilişkisi, eğitim politikaları ile ilgili araştırmalar ve strateji geliştirme

 

ÖRGÜTSEL KİŞİLİK

Dersin Amacı

Yaşayan sistemler olarak örgütlerin de kişilik geliştirdiğini fark ettirebilme. Sağlıklı örgütsel kişiliğin örgüt amaçlarına ulaşmadaki öneminin farkındalığını sağlama.

Dersin İçeriği

Kişilik, örgütsel kişilik, örgüt kültürü, örgüt iklimi, örgütlerde sağlıklı ve sağlıksız kişilik, örgütsel amaçların yapılanma ve kişilik üzerindeki etkileri

 

ALTERNATİF OKUL SİSTEMLERİ

Dersin Amacı

Geleneksel okullara yapılan eleştiriler, eğitimcileri yeni ve alternatif uygulamalara yöneltmiştir. Ders kapsamında, bu alternatif uygulamalar anlatılacak ve alternatif eğitim sistemleri hakkında farkındalık sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Türk Eğitim Sistemi, Avrupadaki Bazı Eğitim Sistemleri, Ev Okulları, Montessori Okulları, Waldorf Okulları, Charter Okulları, Mıknatıs Okulları ve Paideia Okulları, Küçük Okullar, Sanal Okullar, Summer Hill Okulları, Sudbury Vadisi Okulları, Cyber Okulları.

 

EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE LİDERLİK

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin liderlik tanımları ve liderlik türleri hakkında bilgi sahibi olma ve eğitim örgütlerinde liderlik kavramını bilmeleridir.

Dersin İçeriği

Liderlik kavramı, liderlik yaklaşımları(özellikler yaklaşımı), liderlik yaklaşımları(davranışsal yaklaşımı), liderlik yaklaşımları(durumsal yaklaşımı), liderlikte yeni paradigmalar (öğretimsel liderlik), kültürel liderlik, süper liderlik, moral liderlik, dönüşümcü liderlik¸ vizyoner liderlik, liderlik araştırmaları.

 

PROJE KÜLTÜRÜ VE YÖNETİMİ

Dersin Amacı

Proje tiplerini öğrenme ve proje yazma

Dersin İçeriği

Proje nedir, Leonardo da vinci- Erasmus- Grundtvig- Tübitak projeleri yazma

 

EĞİTİM EKONOMİSİ VE PLANLAMASI

Dersin Amacı

Eğitimle ekonomi ve planlama arasındaki ilişkiyi kavrayabilme.

Dersin İçeriği

Eğitim planlamasi ve ekonomisi ile ilgili temel kavramlar, eğitimin ekonomik ve toplumsal kalkinma üzerindeki etkileri¸ eğitim ve ekonomik büyüme arasindaki ilişki; eğitimin verimlilikle olan ilişkisi, eğitim ekonomisi insan sermayesi kuramlari, eğitimin dişsalliklari; maliyet-etkililik analizi¸ eğitim planlamasinin amaçlari; eğitim planlamasi ve yöntemleri¸ eğitimde planlama modellerinin kullanimi, eğitim planlamasinda nicelik sorunu, eğitim ekonomisi kuramlari, eğitimde maliyet ve harcamalar; eğitimin finansmani ve kalkinma, eğitim planlamasinin demografik yönleri, türkiye´de eğitim planlamasinin yönetimi.

 

DENETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencileri, eğitim denetiminin temelleri hakkında bilgi sahibi yapmaktır.

Dersin İçeriği

Denetimin Amaç ve Kavramları, Eğitim Denetimin Amaçları, Eğitim Denetiminin Özel Yönleri, Eğitim Denetimi Rolleri,Sınıf Yönetiminin Farklı Boyutları, Denetim Uygulamaları

 

ÖRGÜT GELİŞTİRME

Dersin Amacı

Örgüt geliştirme yaklaşımını tanıyıp analiz edebilmek.

Dersin İçeriği

Örgüt Geliştirmenin Kapsamı Amaçları, Örgüt Geliştirme Süreci, Örgüt Yapısına Yönelik Müdahale Teknikleri, Örnek uygulamalar

 

ÖRGÜTLERDE PSİKOLOJİK ŞİDDET *

Dersin Amacı

Bu ders ile psikolojik şiddet uygulamalarına farkındalık yaratma, başa çıkma ve olumsuz örgütsel etkilerini ortadan kaldırma amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Şiddet ve psikolojik şiddet kavramı, psikolojik şiddetin nedenleri, psikolojik şiddet ve çatışma arasındaki ilişki, zorbanın ve mağdurun genel karakteristik özellikleri, psikolojik şiddetin örgütsel davranışa etkileri, örgüt kültürü ve iklimine etkisi, psikolojik şiddetin örgütsel iş doyumuna etkisi ve örgütsel adanmışlığa etkisi.

 

OKUL KÜLTÜRÜ VE YÖNETİMİ

Dersin Amacı

Okul yönetimi ve okul yönetiminde karşılaşılabilecek yönetim kavramları hakkında bilgi sahibi olma.

Dersin İçeriği

Örgüt Kültürü Kavramı ve Boyutları, Eğitim ve Okul Yönetimi, okul yönetiminde rol oynayan ögeler, okulda yönetim süreçleri, , eğitim programının yönetimi, öğrenci hizmetlerinin yönetimi, insan kaynaklarının yönetimi, genel hizmetlerin yönetimi, okul-çevre ilişkileri, okul yöneticisinin davranışı ve Okul Yönetiminde Liderlik.

 

ÖRGÜTSEL DEĞİŞME VE YENİLEŞME

Dersin Amacı

Örgütsel değişme ve yenileşme kavramları hakkında bilgi sahibi olma.

Dersin İçeriği

Örgütsel değişim süreci ve doğası, Örgütsel değişim süreci ve bireyi anlama, Örgütsel değişime neden olan iç ve dış dinamikler, Örgütsel değişime karşı direniş kaynakları, Değişim yönetimi stratejileri, Yenilik kavramı, Yenilik yönetimi.

 

OKUL KURMA VE GELİŞTİRME

Dersin Amacı

Dersin amacı eğitim yönetimi ve denetimi öğrencilerinin, eğitim sisteminin en önemli örgütü olan okulun yapısının nasıl oluşturulacağını ve okulun mevcut yapısının nasıl geliştirileceğini kavrama

Dersin İçeriği

Okul nedir, mevcut okulların bölümleri nelerdir, okul kurmada dikkat edilmesi gereken hususlar, okul yöneticisinin rolleri nelerdir, okul yöneticisi nasıl lider olabilir, çağdaş okulların temel özellikleri nelerdir, okulda güç kavramı ve etkisi, demokrasi ve okul yönetimi, serbestçi okul yönetimi nasıl olmalıdır, okul geliştirme neden önemlidir, okulu geliştirirken nelere dikkat etmelidir, okulda değişim kavramı, okulda vizyon ve misyon belirleme, okulda yeni sistem ve değerleri benimsetme.

 

OKUL ÇEVRE İLİŞKİLERİ

Dersin Amacı

Okul-çevre ilişkilerini tanıyıp analiz etme.

Dersin İçeriği

Çevre ve okul çevresi, okul- çevre arasinda iletişimin kurulmasi, çevrenin eğitimle ilgili ihtiyacinin belirlenmesi ve giderilmesi, okul-aile ilişkileri ve eğitimde karara katilma, baski gruplarinin-gönüllü kişi ev kuruluşlarin etkisi, çevrenin eğitimi desteklemeye özendirilmesi

 

ÖRGÜTSEL ŞEBEKELER

Dersin Amacı

Örgütün informal yapısının formal yapı kadar önemli olduğuna ilişkin farkındalık kazandırma. Örgüt içi şebekelerin etkili bir şekilde yönetimi bilgisini kazanabilme.

Dersin İçeriği

Örgüt yapısı, resmi yapı, gayrı resmi yapı, örgüt içi iletişim ve işbirliği, örgütsel sermaye, örgüt içindeki gizli liderler, örgüt içi grupların ve grup dışında kalanların etkili yönetimi

GÜVENLİ OKUL

Dersin Amacı

Güvenli okul oluşturmaya yönelik teori ve uygulamaları kavrar.

Dersin İçeriği

Güvenli okul oluşturma ve okul güvenlik planı, okul güvenliğine etki eden iç ve dış unsurlar, güvenli okul oluşturma yaklaşımları, kriz yönetimi

 

UZMANLIK ALANI (YL)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bilimsel ağırlıklı literatür taramasının nasıl yapılabileceği, güncel veya teknolojik bilgiye nasıl ulaşılabileceği ve bu amaçla ilgili veri tabanlarının ne şekilde ve nasıl etkin bir şekilde kullanılabileceği hususlarında öğrencilerin bilgi edinme ve uygulama becerisi kazanmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Literatür taraması, literatürde mevcut bilgi ve belgelere ulaşım, veri tabanları, veri tabanı kullanım ilkeleri ve anahtar kelimelerin seçimi olarak sayılabilir