Dersler Hakkında

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİ YÖNTEMLERİ

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve ilkelerini kavraması, uygulaması ve değerlendirmesidir.

Dersin İçeriği: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan yöntemler, teorik ve uygulamalı olarak verilecektir: Dil Bilgisi-Çeviri Yöntemi, Doğrudan Yöntem, Okuma Yöntemi, Kulak-Dil Alışkanlığı Yöntemi, Görme ve İşitmeye Dayalı Yöntem, Bilişsel Yöntem, İletişimci Yaklaşım, Seçmeci Yöntem, Toplu Fiziksel Tepki, Sessiz Yol Yöntemi, Topluluk ile Dil Öğretimi, Telkin Yöntemi. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ilkeler teorik ve uygulamalı olarak verilecektir: Dört temel beceriyi geliştirme, öğretim etkinliklerini önceden planlama, basitten karmaşığa, somuttan soyuta doğru öğrenme, görsel ve işitsel araçları kullanma, ana dili gerekli durumlarda kullanma, bir seferde tek bir yapıyı sunma, verilen bilgilerin günlük yaşama aktarılmasını sağlama, öğrencilerin derse daha etkin katılımını sağlama, bireysel farklılıkları dikkate alma, öğrencileri güdüleme ve cesaretlendirme.

 

ÇOKDİLLİ TÜRK KÖKENLİLERE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ

Dersin Amacı: Türkiye dışında yaşayan ve Türkçeyi ana dili olarak öğrenememiş ya da çokdilli bir ortamda yetiştiği için Türkçeyi iyi bilmeyen Türk soylulara Türkiye Türkçesini öğretmek.

Dersin İçeriği: İki dillilik ve iki kültürlülük kavramları, iki dillilerin dil ve kültür problemleri, yurtdışında doğup büyüyen ve Türkçeden başka bir dil ile hayatını devam ettirmek zorunda kalan fakat Türkçeyi de tam olarak öğrenemeyen Türk kökenlilere Türkiye Türkçesi öğretimi, programların hazırlanması, metotların tespiti. Türk kökenlilere Türkçe öğretimindeki yaklaşım ve tekniklerin tespiti. Türk kökenlilere Türkçe öğretilirken dil bilgisinde hangi konulara öncelik verilmesi gerektiğinin tespiti, Türk kökenlilerin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları en önemli problemler. Dört temel becerinin önemi. Ölçme ve değerlendirme teknikleri ( dikte, yazılı anlatım, sözlü anlatım, dil bilgisi, okuma anlama ve dinleme-anlama).

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KAYNAKÇA İNCELEMELERİ

Dersin Amacı: Öğrencilerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yapılmış olan akademik çalışmaları ve kullanılmakta olan ders kitaplarını inceleyerek tanımalarını sağlamak.

Dersin İçeriği: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitapları ve akademik çalışmalar incelenecektir. Öncelikle genel çerçeveyi görmek açısından farklı seviyelere ve milletler için hazırlanmış ders kitapları incelenecektir. Bu kitaplar TÖMER gibi üniversite kuruluşlarının yanı sıra özel kuruluş ve şahıslar tarafından çıkarılmaktadır. Sonrasında; tez, süreli yayın, kitap şeklinde tasniflerle akademik kaynakça incelemeleri yapılacaktır.

 

YABANCILAR İÇİN TÜRKÇE ÖĞRETİMİ METİN İNCELEMELERİ

Dersin Amacı: Öğrencilerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yapılmış olan akademik çalışmaları ve kullanılmakta olan ders kitaplarını inceleyerek tanımalarını sağlamak.

Dersin İçeriği: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ve Türk kültürünün tanıtımında metinlerin önemine değinilecektir. Öğrenicilerin yaşına ve Türkçe biliş durumlarına göre seviyeler oluşturularak bu seviyelere uygun metinler oluşturulacaktır. Bu metinler aracılığıyla 4 dil temel becerisi ve dil bilgisi öğretimi etkinliklerine yer verilecektir.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE DERS KİTABI İNCELEMELERİ

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirmesi ve karşılaştırmalar yapmasıdır.

Dersin İçeriği: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının biçim ders kitaplarını basım özellikleri, resim ve şekil özellikleri, okuma, dinleme/izleme, konuşma, yazma becerisi ve kültür aktarımı bakımından değerlendirilmesi.

 

YABANCILARA TÜRKÇE DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ

Dersin Amacı: Öğrencilerin yabancılara temel, orta ve yüksek seviyede Türkçe dil bilgisi öğretimini kuramsal ve uygulamalı olarak kazanmalarını sağlamak.

Dersin İçeriği: Temel, orta ve yüksek seviyede alfabe öğretimi, şahıs zamirlerinin öğretimi, iyelik eklerinin öğretimi, Hal eklerinin öğretimi, yapım eklerinin öğretimi, kip eklerinin öğretimi, fiil ve fiilimsilerin öğretimi, kelime türlerinin öğretimi ve bunlarla ilgili etkinlikler geliştirme.

 

ÇAĞDAŞ TÜRK EDEBİYATI METİNLERİ İLE YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ

Dersin Amacı: Yabancılara Türkçe Öğretimi konusunda nazım – nesir çağdaş Türk Edebiyatı metinlerinden faydalanmak. Çağdaş metinlerdeki dil öğretimi unsurlarından faydalanmak ve Öğrencilerin Çağdaş Türk edebiyatı metinlerini tanımalarını sağlamak.

Dersin İçeriği: Çağdaş Türk edebiyatını tanıma.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE BECERİ ALANLARINA YÖNELİK ETKİNLİK MODELLERİ

Dersin Amacı: Yazılı ve sözlü kanallarda metin çözümleme ve üretme sürecinde farklı dil becerileri ağır bastığından okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerisini geliştirilmesini ve bütün söylem alanlarında etkili ve yeterli iletişimi gerçekleştirebilmek için dört dil becerisinin birlikte işletilmesini sağlayan etkinler düzenleme bilgi ve becerisini geliştirmek.

Dersin İçeriği: Yabancı dil öğretiminde anlama ve anlatma becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik modelleri araştırma ve yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uygulamaya yönelik çalışmalar oluşturma.

 

YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KÜLTÜR AKTARIMI

Dersin Amacı: Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde hangi kültürel ögelerin nasıl aktarılması gerektiğiyle ilgili bir bilinç oluşturmak.

Dersin İçeriği: Kültürün tanımı ve sınırlılıkları, üst ve alt kültür kavramı, Türk kültürünün tarihsel süreç içindeki gelişimi, Türkiye coğrafyası içindeki Türk kültür ögeleri, Türk kültürünü etkileyen ya da bu kültürden etkilenen yabancı kültürler, yabancılara Türkçe öğretiminde yer alabilecek Türk kültür ögelerinin belirlenmesi, Türk kültürüne ait ögelerin görsel ve işitsel örnekleri.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE METİNDİLBİLİMSEL YAKLAŞIM VE UYGULAMALAR

Dersin Amacı: Metinlerin anlamsal ve işlevsel boyutlarını, dilsel, dilbilgisel, sözcüksel ve biçemsel dil yapılarından yola çıkarak çözümleme ve yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde bu bağlamda metinler üzerine dil becerilerini geliştirici etkinlikler düzenleme.

Dersin İçeriği: İletişim birimi olarak metin, metinlerde yapı ve işlev ilişkisi, metin türlerini belirleyici dilsel, dilbilgisel ve biçemsel yapılar, metinlerin yapılarından yola çıkarak yapılan anlamsal çözümlemeler, çözümlemeler bağlamında sınıf-içi etkinlik oluşturma.

 

İKİNCİ DİL EDİNİMİ

Dersin Amacı: Dersin amacı ikinci dil ediniminin altında yatan prensip ve süreçlerin irdelenmesidir. Bir diğer amaç alandaki araştırma metinlerinin eleştirel birbiçimde ele alınaması ve son olarak da dil edinimi ile dil öğretimi arasındaki ilişinin ortaya konulmasıdır.

Dersin İçeriği: İkinci Dil Edinimi insanların anadillerine ilaveten öğrendikleri bütün diğer dillerin öğrenme süreçlerini inceleyen bilimsel çalışma alanıdır. Bu derste insanların nasıl ikinci bir dil öğrendiği irdelenir. İkinci dil öğreniminde, neden öğrenmedeki başarının kişiden kişiye farklılıklar gösterdiği ve hangi faktörlerin ikinci bir dilin öğrenilmesine katkıda bulunduğu ele alınır. Bu derste, birinci ve ikinci dil edinimi kuramlarının (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım) tarihsel gelişim sürecine dayalı olarak eleştirel biçimde ele alınması ve anadil ile erek dilin gelişim evreleri ve süreçleri üzerinde durulması amaçlanmaktadır. Öğrencilerin, ikinci dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, ikinci dil edinimi süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve bireysel farklılıklar (örn. Kişilik etkisi, dil yatkınlığı, zeka, edinim yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları), ikinci dil öğrenim bağlamlarının farklılığı (örn. Doğal ve eğitsel öğrenim ortamları) gibi konular hakkında yetkinlik kazanmaları hedeflenmektedir.

 

İKİ DİLLİ ORTAMLARDA ANADİLİ ÖĞRETİMİ

Dersin Amacı: Dersin ana amacı, iki dillilik kavramının açıklanması ve ikinci dil edinimine ilişkin çağdaş yaklaşım ve yöntemlerin incelenmesidir. Bununla birlikte iki dilli ortamlarda alınan eğitimin niteliğine bağlı olarak ikinci dil ve ana dil arasındaki değişik ilişki örüntülerini ele almak dersin ikincil amaçları arasındadır.

Dersin İçeriği: İkinci dil edinimi ve iki dillilik özellikle son yüzyılda önem kazanan ve dilbilim, toplumdilbilim ve eğitim başta olmak üzere birçok bilim dalınca incelenen bilimsel çalışma alanıdır. Bu derste iki dilliliğin tanımı, iki dilli bireylere sağlanması gerekli eğitim ortamı, iki dillilerin ana dili eğitimi ve ikinci dil edinim süreci üzerinde durulacaktır. Ayrıca bu ders kapsamında iki dilli ortamlarda anadili öğretiminin tam gerçekleşebilmesi için hangi şartların yerine getirilmesi gerektiği, dilbilimin bakış açısından irdelenecektir. İki dilli ortamlarda akademik başarı için anadili eğitiminin tam ve işler bir şekilde kazanılmış olması gerekmektedir. Buradan yola çıkarak iki dilli ortamlardaki ana dili eğitiminin niteliği üzerinde durulacaktır. İki dillilikle ilgili yanlış kavramlar üzerinde de durulacaktır.

 

UYGULAMALI DİLBİLİM

Dersin Amacı: Bu ders, Türkçe’nin ikinci/yabancı dil öğretimi alanında uzmanlaşmak isteyen kişilere yönelik bir derstir. Bu ders kapsamında, dil edinimi ve öğretimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgiler sunulmaktadır.

Dersin İçeriği: Dersin içeriğinde, ikinci/yabancı dil eğitimini yalnızca kuramsal ve uygulamalı yönleriyle ele almamakta, bu sürecin toplumdilbilimsel ve toplumsalkültürel yönlerine de değinmektedir.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİL DÜZEYLERİNİN TESPİTİ

Dersin Amacı: Dersin ana amacı, özellikle yabancılara Türkçe öğretilirken hangi seviyede hangi dil becerisinin kazandırılması gerektiğini ortaya koymaktır. Bu bağlamda öğrenicilerin edinmesi gerekli söz dağarcığı başta olmak üzere bilmeleri gereken dil yapıları ortaya konacak ve bu yapılara uygun metin seçimi üzerinde durulacaktır.

Dersin İçeriği: Bu derste başta Avrupa Dil Portfolyosu tanıtılıcak. Ayrıca öğrencilere hangi seviyede hangi dil yapılarının öğretilmesi gerektiği konusunda bilgi verilecektir. Yabancılara Türkçe öğretiminde önemli, sorunlardan biri olan sözcük öğretimi konusu ele alınarak yabancıların hangi seviyede hangi söz dağarcığına sahip olmaları gerektiği konusu açıklanacaktır.