Demokrasi Eğitimi
Dersin İçeriği
Demokrasinin tanımı, tarihçesi, demokrasi eğitim ilişkisi, demokrasi eğitimi ve sosyal bilgiler, okul ve ailede demokrasi, demokrasi eğitimi uygulamaları, ilk ve orta eğitimde okul meclisleri, üniversitelerde öğrenci konseyleri, demokrasi eğitimi ve medya, demokrasi eğitiminin sorunları ve çözüm önerileri
Dersin Amacı
Demokrasi eğitiminin her yönüyle yüksek lisans düzeyinde eleştirel olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Eğitim Araştırmalarında Nicel Yaklaşımlar ve Veri Analizleri
Dersin İçeriği
Nicel araştırmalarda desenler, nicel araştırmalarda veri toplama teknikleri, çeşitli problem durumlarının belirlenmesi ve bu problem durumlarına uygun istatistiksel çözümlerin üretilmesi.
Dersin Amacı
Yüksek öğretim programlarında öğrenim gören öğrencilerin, gerek tez yazım sürecinde gerekse alan yazında yer alan çalışmaların incelenmesinde istatistiksel analizlerden ve bu analizlerin yürütüldüğü istatistiksel paket programlardan haberdar olmaları gerekmektedir. Nicel verilerin toplanması, kaydedilmesi ve uygun istatistiksel analizlerin seçimi ve bu süreçte karşılaşılan problemlerin çözümünde uygun istatistiksel yöntemlerin belirlenmesi bireylerin bu programlara belirli düzeyde hâkim olmalarıyla mümkün olacaktır. Bu dersin kapsamında da bu konuda bilgiler verilecektir.
Eğitimde Aktüel Problemler
Dersin İçeriği
Eğitim felsefeleri ve pratikteki durum
Güncel eğitimdeki nitelik problemleri
İdeolojiler ve eğitim
Eğitimde klasik ve çağdaş yaklaşımların değerlendirilmesi
Kitlesel eğitim ve radikal pedagoji eleştirisi
Türkiye’deki mevcut eğitim modeli(4+4+4) değerlendirilmesi
Türk Eğitim modelinde yetiştirilmek istenen insan profili
Eğitim kademelerine göre değişen problemler
Eğitim teorileri üzerinden Türk Eğitim modelinin eleştirisi
Dersin Amacı
Eğitim hiç şüphesiz o toplumun siyasi gidişatı ve siyasi eğilimlerine bağlı olarak şekillenen bir toplumsal kurumdur. Özneyi bireye dönüştüren kurumsal eğitim siyasi eğilimden beslenir ve şekillenirken yetişen nesilleri belli bir yere kadar politize etmektedir. Bu politize olma sürecine giden yolda toplumdaki mevcut eğitim modeli, yapılan düzenlemeler, yapılan düzenlemelerin sıklığı, eğitimde istikrarsızlık, eğitimde işlevi olan tampon kurumlar, toplumsal modelde ve dünyadaki başat ideolojik eğilimler eğitimin herhangi bir alanında yetkinleşme aşaması için farkında olunması gereken kavramlar ve konulardır.
Göç, Vatandaşlık ve Kimlik
Dersin İçeriği
Göç olgusu ve kuramları
Göçün doğurguları ve sosyal değişme
Göç, Vatandaşlık, Avrupa
Liberal ve Komuniteryan yaklaşımlarda Vatandaşlık
Ulus devlet, kimlik ve kültürel çoğulculuk
Modern Vatandaşlık teorileri ve Kimliğin İnşaası
Siyasal İdeolojiler ve Kimlik Politikaları
Göç ve Sosyal Kimlik teorisi
Göç ve Çokkültürlülük teorileri
Vatandaşlık, Demokrasi ve Sosyalizasyon
Dersin Amacı
Göç olgusu disiplinlerarası bir kavram olarak çok yönlü özelliğiyle ulus - devlet sınırlarını ya da gelişmiş gelişmemiş, çekirdek, merkez ülke gibi ayrımları da muğlaklaştırmakta ve eski açıklama kalıplarını geçersizleştirmektedir. Pozitivist argümanlardan beslenen bu ifadeler yerine yeni kavramlar üretilirken kültürel çoğulculuk, insan hakları ve demokrasi gibi daha hümanist temelli açıklamalar kabul görmektedir. Uluslar arası dolaşım ağlarının artması ile birlikte sosyal değişme dediğimiz kavram yeni bir boyut kazanmakta öte yandan vatandaşlık olgusu dünya vatandaşlığı yönünde şekillenirken çokkültürlülük politikaları da bu olguya yeni anlamlar yüklemektedir. Dersin temel amacı göç olgusu ile ilişkili vatandaşlık kavramının değişen boyutlarını anlamlandırmak ve buna eşlik eden toplumlararası çatışmaya unsur teşkil edebilecek kimlik ile onun politikalarını değişen dünyamızda öğrenciye aktarabilmek ve açılım kazandırabilmektir.
Sosyal Bilgiler Eğitiminde Coğrafya Konularının Öğretilmesi Ve Karşılaşılan Problemler
Dersin İçeriği
Coğrafya’nın tanımı, konusu, bölümleri, araştırma metotları, coğrafi düşüncenin ilkeleri, Coğrafya’da öğretim yönteminin seçimini etkileyen faktörler, Coğrafyada başlıca öğretim ilkeleri, Coğrafya öğretiminde kullanılan yöntemler, Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek araç gereçlerinin tanıtılması, Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’ndaki Coğrafya konularının incelenmesi. Sosyal Bilgiler eğitimindeki coğrafya konularının öğretiminde mevcut sorunlar ve çözüm yolları
Dersin Amacı
Sosyal Bilgiler Eğitiminin temel alanlarından birisi bireylere sosyal çevrenin vazgeçilmez unsuru olan coğrafi mekânı tanıtan coğrafyadır. Sosyal Bilgiler dersleri içinde doğrudan ya da dolaylı olarak coğrafya konuları önemli bir yere sahiptir. Bu konular coğrafi mekanının daha iyi anlaşılmasına yönelik olarak yapılandırılmıştır. Bu bağlamda konum belirleme, harita kullanma, çevrenin fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerini kavratmaya yönelik konulara yer verilmiştir. Bu nedenle coğrafya konularının öğretimi çok büyük önem taşımaktadır. Bu derste sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının nasıl öğretilmesi gerektiği teorik ve uygulamalı olarak ortaya konulacak, mevcut sorunlar ve çözüm yolları belirlenmeye çalışılacaktır.
Sosyal Bilgiler Eğitiminde Temel Sorunlar ve Çözüm Odaklı Uygulamalar
Dersin İçeriği
Sosyal Bilgiler Eğitimindeki sorunların kaynaklarını tanıma ve tartışma, Sosyal Bilgiler Eğitimindeki program kaynaklı sorunları tartışma, Sosyal Bilgiler Eğitimindeki öğretmen kaynaklı sorunları tartışma
Sosyal Bilgiler Eğitimindeki ders kitabı kaynaklı sorunları tartışma, Sosyal Bilgiler Eğitimindeki etkinlik üretme kaynaklı sorunları tartışma, Sosyal Bilgiler Eğitimindeki materyal kaynaklı sorunları tartışma, Sosyal Bilgiler Eğitimindeki ölçme değerlendirme kaynaklı sorunları tartışma, Sosyal Bilgiler Eğitiminde yapılan yayınların yeterliliğini tartışma, Sosyal Bilgiler Eğitiminde yapılan yayınların niteliğini tartışma
Sosyal Bilgiler Eğitimindeki temel sorunlara çözüm önerisi getirme
Dersin Amacı
Sosyal Bilgiler eğitimindeki sorunları çeşitli boyutlarıyla ele alarak çözüm önerisi tasarlamak.
Sosyal Bilgiler Eğitiminin Tarihi, Sosyal ve Felsefi Temelleri
Dersin İçeriği
Sosyal Bilgiler kavramının ortaya çıkışı, gelişimi; Türkiye’de Sosyal Bilgiler kavramı, tarihsel gelişimi, geçmişten günümüze uygulanan programlar, programların içerik ve özellikleri, Sosyal bilgiler ders programlarındaki değişimin sosyal ve felsefi boyutuyla analizi
Dersin Amacı
Sosyal Bilgiler dersinin hem dünyada, hem de Türkiye’deki tarihsel gelişimini, sosyal ve felsefi boyutuyla birlikte değerlendirmek.
Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ahlak ve Değer Eğitimi
Dersin İçeriği
Ahlak ve değer eğitiminin ortaya çıkışı, gelişimi; değer eğitiminin psikolojik ve sosyolojik boyutları, ahlak ve değer eğitimi yaklaşımları, Türk eğitim sisteminde değer eğitimi, değer eğitiminde güncel yaklaşımlar, aile ve okulda değer eğitimi, sosyal bilgiler derslerinde değer eğitimi
Dersin Amacı
Ahlak ve değer eğitimini tanıyarak, bunların sosyal bilgiler derslerine etkin şekilde nasıl uyarlanabileceğini uygulamalı olarak kavramak.
Sosyal Bilgilerde Beceri Temelli Eğitim
Dersin İçeriği
Eleştirel, Yaratıcı düşünme, İletişim, Araştırma, Problem çözme, Karar verme becerisi, Zaman ve kronolojiyi algılama becerisi, Bilgi teknolojilerini kullanma becerisi, Girişimcilik becerisi, Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma becerisi, zaman ve mekanı algılama becerisi, Empati becerisi
Dersin Amacı
Sosyal Bilgiler Programında yer alan temel becerilerin kazandırılmasına yönelik beceri geliştirmek amaçlanmıştır.
Sosyal Bilgilerde Bilimsel Makale Nasıl Yazılır?
Dersin İçeriği
Bilimsel makale yayın ve özellikleri, Bilimsel makaleye ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde çalışma), Bilimsel bir yayın olarak makalenin diğer bilimsel yayın tarzlarından (tez, bildiri, kitap bölümü vs.) benzerlikleri ve farklılıkları, bilimsel etik, Bilimsel çalışmanın raporlaştırılmasında başkaca dikkat edilenler.
Dersin Amacı
Bu ders ile sosyal bilgiler alanında lisansüstü çalışmaya başlamış akademisyen adayına bilimsel bir makalenin nasıl yazıldığı teorik ve uygulamalı olarak gösterilir.
Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretimi
Dersin İçeriği
Kavramlar, kavram öğretiminin önemi, kavram öğretimi, sosyal bilgiler programlarında kavramlar, kavram yanılgıları, kavramların öğretimine yönelik uygulamalı çalışmalar.
Dersin Amacı
Sosyal bilgiler dersinde birçok farklı disipline ait temel kavramları öğretmek esastır. Bu bağlamda bu dersin kapsamına giren kavramların öğrencilerde kavram yanılgıları oluşmadan doğru ve etkili bir şekilde öğretilmesi bir zorunluluktur. Bu yüzden sosyal bilgiler dersinde kazandırılması gereken bir takım kavramlara yönelik bireylerin kavram öğretim stratejilerini, teknik ve materyallerini kullanılmasını gerektirir. Bu dersin kapsamında da bu konuda bilgiler verilecektir.
Sosyal Bilimlerde Nitel Yaklaşımlar ve Veri Çözümleme Teknikleri
Dersin İçeriği
Nitel Çalışmanın doğası, Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları, Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenemonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar], Nitel araştırma süreci, Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri, Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama), nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt), nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz)], raporlaştırma, nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik, nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri
Dersin Amacı
Öğrencilerin yapacakları araştırmalarda nitel araştırma yöntemlerini kullanmalarına olanak verecek şekilde; veri toplama süreci ve araçlarını tanımalarını sağlamak. Bunun yanın sıra öğrencilere; toplanan nitel verinin nasıl çözümleneceği ve yorumlayacağı konusunda yeterlilik kazandırmak.
Türkiye Cumhuriyeti’nin Sorunları
Dersin İçeriği
Türkiye Cumhuriyetinin karşı karşıya kaldığı ulusal ve uluslararası problemler ve çözüm yolları
Dersin Amacı
Türkiye Cumhuriyetinin kuruluş sürecinden bugüne kadar ulusal ve uluslararası alanda karşılaştığı problemler ve çözüm yollarını kavramak.
Türkiye’nin Orta Asya ile Kültür ve Eğitim İlişkileri
Dersin İçeriği
Türkiye’nin Orta Asya siyaseti, Türkiye’deki Orta Asya algısı, tarih ve dil alanında yapılan çalışmalar, üniversiteler arası işbirliği ile genel olarak kültür ve eğitim ilişkileri.
Dersin Amacı
Türkiye’nin Orta Asya siyaseti ve genel olarak kültür ve eğitim ilişkilerinin tarihsel arka planını irdeleyip günümüze yansımalarını kavramaya çalışmak.
Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi
Dersin İçeriği
Vatandaş, vatandaşlık, dijital vatandaşlık, küresel vatandaşlık, vatandaşlık eğitimi, çok kültürlü toplumlarda vatandaşlık eğitimi, vatandaşlık eğitiminde değerler, okul meclisleri, insan hakları ve eğitimi, çocuk hakları ve eğitimi.
Dersin Amacı
Vatandaşlık ve insan hakları eğitimini çok boyutlu olarak incelemektir.