Dersler Hakkında

SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN LİTERATÜR İNCELEMELERİ

Dersin Amacı

Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan araştırmaları inceleyerek günümüz sosyal bilgiler öğretimine ilişkin perspektif oluşturmak.
Alandaki gelişmeleri değerlendirmek
Alandaki problemleri tespit ederek çözüm önerileri geliştirmeye çalışmak.

Dersin İçeriği

Sosyal bilgiler öğretime kaynaklık eden eserlerin araştırılması- Sosyal bilgiler dersine kaynaklık eden Türkçe ve yabancı kitapların tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Sosyal bilgiler dersine kaynaklık eden Türkçe ve yabancı makalelerin tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Sosyal bilgiler dersine kaynaklık eden bildirilerin ve sitelerin tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Tüm literatürü karşılaştırmalı olarak inceleme ve tartışma

ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMLERİ

Dersin Amacı

Toplumsal kurumların oluşumunda eğitimin şekillenişini kavrayabilme,
Karşılaştırmalı eğitimin amacını ve yararlarını açıklayabilme,
Karşılaştırmalı eğitimin tarihsel gelişimini açıklayabilme,
Karşılaştırmalı eğitimdeki yeni yaklaşımları kavrayabilme,
Türkiye ile diğer ülkelerin eğitim sistemlerini karşılaştırabilme.

Dersin İçeriği

Toplumsal kurumların oluşumunda eğitimin şekillenişi, karşılaştırmalı eğitim, karşılaştırmalı eğitimin amaçları ve yararları, karşılaştırmalı eğitimin tarihsel gelişimi, karşılaştırmalı eğitimde yeni yaklaşımlar, Türkiye ve karşılaştırmalı eğitim, Türk Eğitim Sistemi, ABD Eğitim sistemi, İngiltere eğitim sistemi, Japonya Eğitim Sistemi, Fransa Eğitim Sistemi

SOSYAL BİLGİLERDE İLERİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Amacı ve İçeriği

Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

SOSYAL BİLİMLERDE VERİ ANALİZİ

Dersin Amacı

Araştırma verilerinin bilgisayar programları yardımıyla analizini yapabilme.

Dersin İçeriği

İstatistik ile ilgili temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişim ölçüleri, korelasyon ve regresyon, hipotez testleri, araştırmalarda istatistik kullanımı.

ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ

Dersin Amacı ve İçeriği

Erken çocukluk dönemi nedir? Bu dönemdeki zihinsel gelişim nasıldır?-Erken çocukluk döneminde ahlaki gelişim nasıldır?- Erken çocukluk döneminde sosyal gelişim, duyuşsal gelişim, kişilik gelişimi nasıldır?- Erken çocukluk döneminde sosyal bilgiler eğitimi neden gereklidir? Çocuğa hangi kavramlar verilmelidir?-Mekân (coğrafya), Zaman (Tarih), Barınma, giyecek ve yiyecek ihtiyaçları (Ekonomi), Kimlik kavramı ve kişisel farklılıklar (Vatandaşlık), Kültür, topluluk ve kural kavramı (Vatandaşlık ve sosyoloji), Önemli tarihsel kişilikler ve genel tartışma

ÖLÇEK GELİŞTİRME VE UYARLAMA

Dersin Amacı ve İçeriği

Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü uyarlanarak kullanılmaktadır. Uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR

Dersin Amacı

Sosyal Bilgilerde öğrenme ve öğretmeyi açıklayabilme,
Aktif öğrenme, yapılandırmacı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, eleştirel düşünmeyi öğrenmeyi açıklayabilme,
Teknoloji ile sosyal bilgiler öğretimi arasındaki ilişkiyi açıklayabilme,
Sosyal bilgilerde demokratik değerlerin önemini açıklayabilme.

Dersin İçeriği

Sosyal Bilgilerde öğrenme ve öğretme, aktif öğrenme, yapılandırmacı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, eleştirel düşünmeyi öğrenme, teknoloji ve sosyal bilgiler öğretimi, işbirliğine dayalı öğrenme, kavram öğrenme, tam öğrenme, sosyal bilgilerde demokratik değerlerin öğretimi, sosyal bilgiler öğretiminde tartışma ve beyin fırtınası.

EĞİTİMDE ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK VE ELEŞTİRİLER

Dersin Amacı

Çokkültürlülük, entegrasyon ve çokkültürlülükten doğan kültürlerarası kavramı son dönemde özellikle yoğun göç alan ülkelerde üzerinde fazlaca durulan kavramlar haline gelmiştir. Özellikle çokkültürlülük halen tüm dünyada temel tartışma konularından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Kimi teorisyenler kaçınılmaz olarak karşı karşıya kalınan, birçok etnik kimliğin ayn ı toplum içinde yer almasının ancak çokkültürlü politikalar ile gerçekleşeceğini savunurken, çokkültürlü toplum modelini farklılıklar içinde birlik olarak idealize etmektedir. Bu idealize toplumsal hayatın tüm alanlarına hitap ederken en başta da eğitim kurumu çokkültürlü politikalara uygun olarak dönüştürülmeye çalışılmaktadır. Avrupa ve Amerika’da söz konusu edilen çokkültürlü eğitim politikaları bu durumun irdelenmesini de kaçınılmaz kılmaktadır. Eğitime yön veren öğretmenlerin özellikle de yaşam deneyimine bağlı olarak nitelikli ve güncel bir genel kültür ve alan bilgisine sahip olması olan Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin bu dersin birikimine sahip olmaları son derece gereklilik taşımaktadır.

Dersin İçeriği

Çokkültürlülük nedir? tarihçesi, çokkültürlülüğe giden süreçler, ulus devletten-mikro milliyetçiliğe
Dünyada yükselen eğilim olarak çokkültürlülüğe ait temel kavramların analizi
Çokkültürlülük teorisyenleri
Çokkültürlülük ve eğitim
Çokkültürlü eğitim modellerinin analizi
Çokkültürlü eğitimde dil, entegrasyon vb.durumların uygulanması, eleştiriler
Çokkültürlü eğitim modelinin sorunları, eleştiriler
Çokkültürlü eğitim modelinin sorunları, eleştiriler
Kültürlerarası eğitim nedir? özellikler
Çokkültürlü eğitim ve kültürlerarası eğitim karşılaştırılması
Çokkültürlü eğitim ve kültürlerarası eğitim etkinlikleri, eleştiriler
Çokkültürlülük eleştiriler, sonuç ve genel değerlendirme

SOSYAL BİLGİLERDE ARAŞTIRMA PROJESİ GELİŞTİRME

Dersin Amacı

Sosyal bilgiler öğretiminde projenin yeri ve önemini kavramak; proje hazırlama yollarını bilmek; Alana özgü örnek projeler tasarlamak ve bunları hayata geçirmek.

Dersin İçeriği

Sosyal bilgilerde projenin yeri ve önemi; proje türleri ve proje hazırlama aşamaları; örnek bir sosyal projenin planlanması, hazırlanması, sunumu ve değerlendirilmesi, okullarda proje yönetimi.

SOSYAL BİLGİLERDE ÇEVRE VE BARIŞ EĞİTİMİ

Dersin Amacı

Çağdaş sosyal bilgiler öğretimi içerisinde yer alan ve tüm dünyada kabul gören çevre ve barış eğitimi konularını incelemek.
Ayrıca bu konu ile ilgili sorunlara çözüm önerileri getirmeye çalışarak sosyal bilgiler eğitimine dair yeni dinamikler oluşturmaya çalışmak.

Dersin İçeriği

İnsan hakları beyannamesi ve içeriğinin tartışılması-Çevre eğitimi nedir? Niçin çevre eğitimine ihtiyaç duyulmuştur-Barış eğitimi nedir? Niçin barış eğitimine ihtiyaç duyulmuştur?-Küresel ısınma ve çevre kirliliğinin nedenleri nelerdir?-Küresel ısınma, çevre kirliliğinin nasıl önüne geçilebilir?-Okulda şiddet, sokakta şiddet, dünyada şiddet konularının tartışılması-Sosyal bilgiler dersi içerisinde çevre ve barış eğitiminin yeri nedir?- Çevre ve barış eğitimine ilişkin projelerin incelenmesi-Çevre ve barış eğitimine dair sosyal bilgiler programının geliştirilmesi

SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ SEMİNERİ:COĞRAFYA EĞİTİMİ

Dersin Amacı

Bu dersin amacı coğrafya eğitimi ile ilgili araştırma, inceleme ve uygulama yapmaktır.

Dersin İçeriği

Coğrafyanın tanımı, konusu, bölümleri, araştırma metotları, Coğrafi düşüncenin ilkeleri. Coğrafyada öğretim yönteminin seçimini etkileyen faktörler. Coğrafyada başlıca öğretim ilkeleri. Coğrafya öğretiminde kullanılan yöntemler. Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek araç gereçler. Sosyal Bilgiler müfredatındaki konuların coğrafya eğitimi yönünden değerlendirilmesi. Sosyal Bilgilerde coğrafya eğitimi ile ilgili etkinlik ve araç gereç hazırlama. Sosyal Bilgiler ders kitaplarının coğrafya eğitimi yönünden incelenmesi. Coğrafya ile ilgili bir makale hazırlama ve sunma.

SOSYAL BİLİMLERDE ÖĞRENME VE DÜŞÜNCE GELİŞİMİ

Dersin Amacı ve İçeriği

Öğrenme ve düşünme ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir?; Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları; Eleştirel düşünme becerileri; Yaratıcı düşünme becerileri; Problem çözme becerileri; Bloom taksonomisi; Piaget’in düşünme süreçleri ve Vygotsky’in görüşlerinin karşılaştırılması; Empatik düşünme süreçleri; Fines’ın düşünme süreçleri; Egan’ın düşünme süreçleri; Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri.

SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ SEMİNERİ:SOSYOLOJİ EĞİTİMİ

Dersin Amacı

Sosyal bilgiler eğitiminde sosyoloji dersinin bir çok öğrenme alanı içinde yer aldığı bilinmektedir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğrencilere aktaracakları toplumbilim konularının aktarılması ve lisansta aldıkları sosyoloji bilgilerinin güncellenmesi bu ders ile mümkün olacaktır. Ayrıca Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan sosyolojik konuların ve öğrencilere verilecek toplumbilimsel kavramların bu ders ile öğretmenlere aktarılması gerekmektedir.

Dersin İçeriği

Sosyolojinin doğuşuna ait temel kuramlar ve metadolojisi
Kurumlar sosyolojisi ve öğeleri
Sosyoloji- Sosyal Bilgiler Eğitimi İlişkisi
Sosyal bilgiler programında Sosyolojinin yeri ve önemi,
Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan sosyoloji konuları
Sosyolojik Bakış Açısı ile Sosyal Bilgiler Konularını İnceleme
Sosyal bilgiler öğretim programını güncel sosyolojik Yönden analiz
Sosyal Bilgiler ders Kitaplarını Sosyolojik açıdan inceleme
Farklı yöntem ve tekniklerle sosyal bilgiler öğretim programında yer alan sosyolojik konuların öğretilmesi
Sosyolojik Bakış Açısı ile Sosyal Bilgiler Genel Konularını ve Kavramları İnceleme
Sosyal Bilgiler Eğitiminde yer alan Sosyolojik Konuların öğrenme-Öğretme Yöntemlerine Uygunluğu
Genel değerlendirme

SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ SEMİNERİ:VATANDAŞLIK EĞİTİMİ

Dersin Amacı

Vatandaşlık eğitiminin Sosyal Bilgiler eğitiminde yüksek lisans düzeyinde eleştirel olarak değerlendirmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Vatandaşlık eğitiminin ortaya çıkışı ve meşrutiyetten günümüze etkileri

SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ SEMİNERİ:TARİH EĞİTİMİ

Dersin Amacı

Tarihin Sosyal Bilgiler eğitiminde yerinin yüksek lisans düzeyinde eleştirel olarak değerlendirmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Tarihin amacı, yöntemi, tarih eğitimi, sosyal bilgilerde tarih konuları

BİLİMSEL YAYIN NASIL YAZILIR?

Dersin Amacı

Bu ders ile lisansüstü çalışmaya yeni başlamış olan akademisyen adayına bir bilimsel yayının nasıl yazıldığı, tez, makale, bildiri, kitap/bölümü metinlerinin nasıl oluşturulduğu, bu yapılırken nelere nasıl dikkat edilmesi gerektiği teorik ve uygulamalı olarak gösterilir.

Dersin İçeriği

Bilimsel yayın nedir?
Bilimsel yayına ait temel terimler nelerdir?
Bir tezin yazım aşamaları nasıl belirlenir?
Bir tezin problem ve alt problemleri nasıl belirlenir?
Bilimsel bir yayın olarak kavramsal çerçevesi nedir? Nasıl yazılır?
Bilimsel bir yayın olarak tezin yöntemi nasıl belirlenir?
Arasınav
Bilimsel bir yayın olarak tezin bulguları nasıl yorumlanır?
Bilimsel bir yayın olarak tezin sonuç ve öneriler kısmı nasıl yazılır?
Makalenin tez yazımından ne farklılıkları vardır?
Bildirinin tez yazımından ne gibi farklılıkları vardır?
Kitap bölümü tez yazımından ne gibi farklılıkları vardır?
Bilimsel etik
Bilimsel çalışmanın raporlaştırılması

EĞİTİMDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE UYGULAMALAR

Dersin Amacı

Son yıllarda yapılan eğitim araştırmalarında nitel araştırma yöntemleri tercih edilen yöntemlerdendir. Bu yöntemi tanımak ve unsurlarını bilmek, uygulamak bu nispette önemlidir. Bu ders ile konu alanına yönelik çalışan araştırmacıların bu yolu sağlıklı ve doğru olarak kullanmasını sağlamak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

1- Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri
2- Nitel Araştırma desenleri
3- Nitel araştırma süreci
4- Nitel Araştırmada Örneklem
5- Veri toplama yöntemleri: Görüşme ve çeşitleri, görüşme sorusu hazırlama
6- Veri toplama yöntemleri: Gözlem ve çeşitleri
7- Veri toplama yöntemleri: Doküman ve Söylem analizi
8- Veri toplama yöntemleri: Mecazlar
9- Nitel veri Analizi: Betimsel ve İçerik Analizi
10- Nitel Araştırmada Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
11- Nitel verileri akademik yazı haline getirme
12- Nitel araştırmada etik