EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
Dersin Amacı
Eğitim programları ile ilgili temel teori, ilke, yaklaşımlar ve uygulamalar hakkında kazanım oluşturma ve Türkçe dersi ile ilgili eğitim programları hazırlayabilme ve bir Türkçe ders programın değerlendirebilme becerisi kazandırma.
Dersin İçeriği
Planlı eğitim nedir ve niçin uygulanmalıdır, eğitimde program geliştirme temel kavramlar, ilkeler ve modeller tanıma, bir eğitim programının öğeleri ve bu öğelerin içeriğini tanıma, bir eğitim programı oluşturma ve bir eğitim programını değerlendirebilme.
EĞİTİMDE PROGRAM DEĞERLENDİRME
Dersin Amacı
Bir eğitim programın bütün boyutları ile nasıl değerlendirileceği, bu süreçte araştırılması gereken problemler, verilerin toplanması, analizi ve sonuçların programı geliştirmeye yönelik değerlendirilmesi yeterliklerini kazanabilme.
Dersin İçeriği
Eğitimde program geliştirme ve değerlendirmede temel kavramlar, ilkeler ve sınıflamalar, değerlendirme türleri ve modelleri, araştırma yöntemleri ve uygulama.
PROGRAM GELİŞTİRME UYGULAMALARI
Dersin Amacı
Öğrencilerin eğitim programı geliştirmelerini ve öğretim planlarını hazırlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Eğitim programı hazırlamada; hedeflerin belirlenmesi, içeriğin oluşturulması, eğitim durumlarının, sınama durumlarının planlanması ve oluşturulması, plan türlerine uygun planların hazırlanması.
EĞİTİMİN SOSYAL VE KÜLTÜREL BOYUTLARI
Dersin Amacı
Bu dersin amacı eğitim ile ideoloji, sosyal sınıf, etnik köken, ekonomi, kültür ve cinsiyet arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Yeni eğitim sosyolojisi adı altında gelişen eleştirel pedagoji, örtük program, ekonomik ve kültürel yeniden üretim, eğitimdeki eşitsizlikler ve toplumsal cinsiyet konularını öğrenciler ile birlikte ele alıp tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Eğitimde paradigmalar (İşlevci, Çatışmacı ve Yorumcu Paradigma), Eğitimin; kültür, ekonomi, sosyal sınıf ve ideoloji ile etkileşimi, eğitim ve cinsiyet ilişkileri, eğitimde fırsat eşitliği ve okul başarısızlığın sosyal ve kültürel nedenleri.
EĞİTİMİN KURAMSAL TEMELLERİ
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin eğitimin kuramsal temelleri hakkında genel bir bilgiye ve öngörüye sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Öğretmenlik mesleğinin özellikleri, sınıf ve okul çevresi, eğitimin bazı alanlarla ilişkisi (psikoloji, felsefe, hukuk),Türk eğitim sisteminin yapısı ve özellikleri.
ÖĞRENME-ÖĞRETME KURAMLARI
Dersin Amacı
İnsanın gelişim özellikleri ve eğitim açsında doğurguları ve öğrenme kuramlarına göre öğrenme ilkeleri bilgisi; gelişim ve öğrenme ilkelerine göre öğretimin planlanması yeterlikleri kazanabilme.
Dersin İçeriği
İnsanın gelişim özellikleri, öğrenme-öğretme ile ilgili temel kavram-ilke-sınıflamalar bilgisi, kuram\yaklaşımların öğrenmeye ilişkin ilkeleri.
SOSYOLOJİK DÜŞÜNME VE YÖNTEMİ
Dersin Amacı
Dersin amacı, sosyal yapı içinde sosyolojik farkındalığın öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Sosyolojik düşünmenin kavramsal çerçevesi, sosyolojideki temel kavramlar, sosyolojinin gerçekleştirmeye çalıştığı amaçlar, bireyin toplum içindeki yeri, toplumsal sınıflar, sosyal olaylar, toplumsal kurumlar, birlikler, yerleşim yerleri ve biçimleri, nüfus, kültür.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Dersin Amacı
Bilimsel araştırmaları okuyabilmek, planlayabilmek ve yürütebilmekle ilgili gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bilim, bilimsel araştırma kavramları, Araştırma Kavramı, Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri, Bilimsel araştırmanın aşamaları, Nitel araştırma teknikleri, Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması, Nicel araştırma teknikleri, Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları.
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, eğitim alanında nitel araştırmalar yapabilmek için gerekli temel düzeyde bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Araştırma, bilimsel araştırma, araştırma yöntemleri, nitel araştırmalar, nitel araştırmaların planlanması, yürütülmesi ve raporlaştırılması.
SOSYAL ANTROPOLOJİ
Dersin Amacı
Sosyal antropolojinin bilim içindeki yerini ortaya koyarak alanını, genel kavramlarını ve konularını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bilim ve bilimsel düşünüşün temelleri, toplumsal bilimler ve antropoloji, fiziksel antropolojinin gelişimi, kültürel antropoloji, ırk tanımı ve ırk inanışlarının gelişimi, ırklar, ırkların farklı özellikleri, kültür, toplumsal yapı, sosyal antropolojiye giriş, Antropolojinin kapsamı ve çeşitli dalları, İnsanlık tarihinden çeşitli kesitler: Bilimin ve bilimsel düşünüşün gelişimi, Antropolojide temel ekoller, Evrimci ekol, Yayılımcı ekol, Üç ana kültür bölgesi, Güneybatı Asya neolitik kültürü, Güneydoğu Asya neolitik kültürü, Yeni dünya neolitik kültür bölgesi, Fonksiyonalistler (İşlevci okul) ve kültür kavramı, İnsan ve kültür, Tüm antropoloji psikolojiktir, İlkel halkların psikolojisi, Psikanalitik antropoloji, Kültür ve kişiliğin biçimlenişleri, Temel ve tipik kişilik, Ulusal karakter incelemeleri, Kültür ve kişilikte kriz, Kültürler arası korelasyon, Sosyal yapı ve kişilik, Davranışa odaklanma, Bilişsel antropoloji, Şamanlar alternatif durumlar ve şizofreni, Duyular ve benlik, Bazı yeni yaklaşımlar.
FELSEFİ DÜŞÜNCE
Dersin Amacı
Felsefî düşünce aracılığıyla ilgili alanda anlama, açıklama, eleştiri, birleştirme ve farklılaştırma becerileri kazandırmak
Dersin İçeriği
Bilimlerle -daha çok insan bilimleri- ilgili çeşitli metinleri belirtilen amaçlar doğrultusunda incelemek
METİNLERLE EĞİTİM TARİHİ
Dersin Amacı
Bu derstin amacı, bilinen en eski metinlerden geçen asra kadar metinler üzerinden eğitimin geçirdiği evrimin izlerini sürerek, belli başlı eğitim felsefelerinin metinler üzerinden öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Uzak doğuda eğitim, Mezepotomya ve Mısırda eğitim, Antik Yunan ve Romada Eğitim, Ortaçağ Avrupasında eğitim, İslam Dünyasında Eğitim, Aydınlanma Çağında eğitim, Modern Dönemde eğitim.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE YÖNETİMİ
Dersin Amacı
Türk Eğitim Sistemininin yapısını tanır ve Türk Eğitim Sisteminin sorunlarının çözümüne ilişkin duyarlılık geliştirir.
Dersin İçeriği
Eğitim ve eğitim sistemi kavramları, eğitim sisteminin diğer sistemlerle ilişkisi, eğitim sisteminin görevleri, Türk millî eğitim sisteminin tarihsel gelişimi, Türk millî eğitiminin genel amaçları, özel amaçları, ilkeleri, Türk milli eğitim sisteminin örgütsel yapısı¸ Türk eğitim sistemini düzenleyen esaslara göre eğitimin ilkeleri, Türk eğitim sisteminin nicel durumu, Türk eğitim sisteminin nitel durumu¸ Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme, Türk eğitim sisteminde yönetici, uzman ve denetici yetiştirme, Türk eğitim sisteminde fırsat eşitliği, Türk eğitim sisteminin finansmanı, Avrupa birliği sürecinde Türk eğitim sistemi.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
Dersin Amacı
Dersin amacı, psikolojinin temel konu, kavram ve alt alanlarını öğrenciye tanıtmak; insan davranışlarının ele alınmasında nesnel ve bilimsel bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Psikoloji bilimi, psikolojide araştırma yöntemleri, yaşam boyu gelişim, öğrenme psikolojisi, davranış bozuklukları (normal dışı davranışlar), sosyal psikoloji, psikolojik testler, endüstri psikolojisi, medya ve psikoloji, sağlık psikolojisi.
SOSYAL BİLİMLERDE İSTATİSTİK
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, ileri istatistik kavramlarını öğrenmek,
Eğitim verileri üzerinde ileri istatistik hesaplarını kullanabilmektir.
Dersin İçeriği
Araştırma verilerini betimleyici istatistikler, karşılaştırma testi istatistikleri, bağımlı örneklem ve bağımsız örneklem testleri.
TÜRK EĞİTİM TARİHİ
Dersin Amacı
Orta Asyadan bugüne Türk kültür ve medeniyetinin kendine göre biçimlendirdiği ve inşa ettiği eğitim düşüncesi ve yapılarını tarihsel süreç içinde incelemek.
Dersin İçeriği
Eski Türklerde sosyal-ekonomik yaşam ve eğitim, İslamda eğitim, Medreselerin ortaya çıkış gerekçeleri, medreselerde eğitim, Osmanlı modernleşmesi ve öğretmen eğitini, Tevhid-i Tedrisat, köy enstitüleri, YÖK ve eğitimin güncel sorunları.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
Dersin Amacı
Öğrenciler farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini, eğitim programlarını, öğretmen yetiştirme modellerini inceleyerek eğitim ile ilgili konularda eleştirel bakış açıları kazanırlar.
Dersin İçeriği
Karşılaştırmalı Eğitimin Tanımı, Karşılaştırmalı Eğitimin Tarihçesi, Karşılaştırmalı Eğitimin Yöntemleri, Karşılaştırmalı Eğitimde Araştırma Süreci, A.B.D. İngiliz, Alman, Norveç, Finlandiya, İtalya, İspanya, Portekiz ve Japon Eğitim Sistemleri