ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Dersin Amacı
Bilime ilişkin temel kavramları tanımak; bilimin temel özelliklerini, işlevlerini ve amaçlarını kavramak; nicel ve nitel araştırma tekniklerinin özelliklerini kavrayarak yapılacak bilimsel araştırmalarda uygun yöntemi seçebilmek; veri toplama, verileri yorumlama ve raporlaştırma becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.
TARİH EĞİTİMİNDE LİTERATÜR ARAŞTIRMALARI
Dersin Amacı
Tarih eğitimi alanında yapılmış araştırmaları inceleyerek çağdaş tarih eğitimine ilişkin perspektif oluşturmak.
Alandaki gelişmeleri değerlendirmek
Alandaki problemleri tespit ederek çözüm önerileri geliştirmeye çalışmak.
Dersin İçeriği
Tarih öğretime kaynaklık eden kitapların araştırılması, tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Tarih eğitimi dersine kaynaklık eden Türkçe ve yabancı makalelerin tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Tarih eğitimi dersine kaynaklık eden bildirilerin ve web sitelerinin tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Tüm literatürü karşılaştırmalı olarak inceleme ve sorgulamak.
BİLİMSEL YAYIN NASIL YAZILIR?
Dersin Amacı
Bu ders ile lisansüstü çalışmaya yeni başlamış olan akademisyen adayına bir bilimsel yayının nasıl yazıldığı, tez, makale, bildiri, kitap/bölümü metinlerinin nasıl oluşturulduğu, bu yapılırken nelere nasıl dikkat edilmesi gerektiği teorik ve uygulamalı olarak gösterilir.
Dersin İçeriği
Bilimsel yayın ve özellikleri, Bilimsel yayına ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem,, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların her bir bilimsel yayın türünde farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde çalışma), Bilimsel bir yayın olarak tez içeriği, Tez yazımının aşamaları, Bilimsel bir yayın olarak tezin problemi, alt problemleri, Bilimsel bir yayın olarak tezin kuramsal temelleri/kavramsal çerçevesi, yazıl süreci, Bilimsel bir yayın olarak tezin yöntemi nasıl belirlenir ve yazım süreci, Bilimsel bir yayın olarak tezin bulguların dizaynı, yorumlanması, Bilimsel bir yayın olarak tezin sonuç ve öneriler kısmının yazımı, Bilimsel bir yayın olarak makalenin tez yazımıyla benzerlikleri ve farklılıkları, Bilimsel bir yayın olarak bildirinin tez yazımının benzerlikleri ve farklılıkları, Bilimsel bir yayın olarak kitap bölümünün tez yazımıyla benzerlikleri ve farklılıkları, bilimsel etik, Bilimsel çalışmanın raporlaştırılmasında başkaca dikkat edilenler.
SOSYAL BİLİMLERDE VERİ ANALİZİ
Dersin Amacı
Eğitim tezlerinin ağırlıklı olarak veri analizine dayanması dolayısıyla, yüksek lisans öğrencilerinin tez aşamasında verileri nasıl değerlendireceği, veri işleme sürecini nasıl planlayacağını, veri analiz yöntemlerini bu ders çerçevesinde öğrencilere aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İstatistik ile ilgili temel kavramlar, Veriler toplanması ve girişi, Verilerin frekans ve yüzdelik değerlerinin belirlenmesi, Betimsel istatistikler, merkeze yığılma ve değişim ölçüleri, Kovaryans, korelasyon, Korelasyon teknikleri, İstatistiksel hipotez ve normal dağılım, Hipotez testleri, Tek örneklem testi, Bağımlı örneklem testi, Bağımsız örneklem testi, Varyans analizi, Ki-kare testi
İNKILAP TARİHİ ÖĞRETİMİ
Dersin Amacı
Bu ders ile Türk inkılâp tarihi derslerinin ortaya çıkış gerekçesi açıklanır. 1934 yılından bugüne kadar geçirdiği evreler ele alınarak Türk inkılâp tarihi öğretiminde karşılaşılan sorunlar tespit edilir. Atatürkçülüğün dersin ismi ile birlikte ele alınmasının nedenleri, bu bağlamda Atatürkün mirasının öğretiminde karşılaşılan sorunlar, dersin öğretimiyle ilişkili sorunlarla birlikte ele alınır ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri tartışılır.
Dersin İçeriği
Türk inkılâp tarihi dersinin önemi. Alana ilişkin temel kavramlar ve bunların tarihsel anlam farklılaşması. Türk inkılâp tarihi dersinin ortaya çıkış gerekçeleri. Türk inkılâp tarihi dersinin zaman içinde geçirdiği evrim. 1950-60 dönemi gelişmeleri. 1960-80 dönemi gelişmeleri. 1980 ve sonrası gelişmeler. Türk inkılâp tarihi dersinin içerik farklılaşmasındaki siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik etmenler. Atatürkçülüğün Türk inkılâp tarihi derslerine eklemlenişi. 1990 sonrası dünyada yaşanan gelişmeler ve bunun Türk inkılâp tarihi yazımı ve öğretimine etkileri. Sosyal bilimler alanlarında ortaya çıkan çağdaş yaklaşımların Türk inkılâp tarihine etkileri. Türk inkılâp tarihi dersinin günümüzdeki sorunları ve çözüm önerileri 1. Türk inkılâp tarihi dersinin günümüzdeki sorunları ve çözüm önerileri 2. Atatürkün mirasının yeni nesillere öğretilmesindeki sorunlar ve çözüm önerileri.
TARİH VE EDEBİYAT
Dersin Amacı
19.yy.da bir bilim dalı olarak edebiyattan ayrışan tarihin zaman içinde kopamayan ilişkisi tarih açısından ele alınır. Bu çerçevede geçmişte ve bugünde tarih-edebiyat ilişkisi hem ortak kuram (felsefe, anlayış ve kavrayış) açısından hem de ortaya çıkan ortak ürünler (roman, hikaye, şiir, piyes vs.) açısından incelenir. Tarih yazımının tartışma konularından bir olarak tarih-metin-edebiyat ilişkisine de hem modern hem de postmodern yaklaşımlar açısından bakılır. Dolayısıyla modern bir disiplin olarak edebiyattan kopma iddiasındaki tarihin kopuş ve ilişki macerası yine örnek metinler üzerinden incelenir. Yeni tarihselciğin öngörüsü ile tarih edebiyat birlikteliğini geçmiş kavramı üzerinden bir okuma ile yeniden inşa ederek, yaşamın bütünlüğüne vurgu yapılır.
Dersin İçeriği
Tarih nedir? Geleneksel tarih yazımı ve edebiyat. Modern tarih yazımı ve edebiyat
Modern tarih ve anlatı. Postmodern tarih ve edebiyat. Metinsellik ve tarih. Tarih edebiyat alanının ortak ürünleri nelerdir? Sözlü tarih ve edebiyat ürünlerinin tarih yazımında yeri. Tarihsel hikayeler ve edebiyat. Tarihsel roman nedir? Hatıratlar ve tarih Tarihsel oyunlar ve tarih. Tarihsel filmler ve tarih.
TARİH FELSEFESİ
Dersin Amacı
Tarihsel olgu ve bilgilerin yorumlanması.
Dersin İçeriği
Tarihsel bilginin imkanı, geçerliliği, günümüzde tarihin yeri konularının ortaya konulması.
ORTAÇAĞ TARİHİNİN SORUNLARI VE ÖĞRETİMİ
Dersin Amacı
Ortaçağ Tarihinin Sorunlarını tespit etme, Öğretim yöntemleri ve çıktıları üzerine düşünüp analizler ortaya koyma.
Dersin İçeriği
Ortaçağ İslam Dünyasında Tarih Yazımı, Kaynaklar ve Araştırmalar, Araştırma Yöntemleri ve Yeni Yaklaşımlar.
TARİH VE YURTTAŞLIK EĞİTİMİ
Dersin Amacı
Yurttaşlık kavramını genel olarak değerlendirmek
İnsan hakları kavramını irdelemek
Türk demokrasisinin günümüze kadar geçirmiş olduğu evreleri pedagojik açıdan değerlendirmek
Tarih eğitiminin genel anlamda etkin yurttaş yetiştirmekteki önemini incelemek.
Dersin İçeriği
Yurttaşlık kavramını araştırılması, tanıtılması ve tartışılması. İnsan hakları kavramının tarihsel süreç içersindeki gelişiminin araştırılması ve tartışılması. Türk demokrasisinin günümüze kadar geçirmiş olduğu evreleri pedagojik açıdan incelenmesi. Tarih eğitiminin genel anlamda etkin yurttaş yetiştirmekteki öneminin araştırılması.
TARİH YAZIMI
Dersin Amacı ve İçeriği
Tarihsel süreç içinde tarih yazımında etkili olan anlayışların doğuşu ve gelişimi ele alınarak, dünyada felsefelere bağlı olarak farklılaşan tarih yazımının çeşitliliği açıklanacaktır. Antikçağdan Ortaçağ dünyasına, akılcılıktan klasik historisizme ve nihayet postmodern tarih yazımına kadar tarih yazıcılığının gelişme süreci izlenecektir. Modern tarihçilik mesleğine etki eden faktörler, tarih yazım olgusunu belirleyen etmenler işlenecektir. Çağdaş tarihyazımının temel özellikleri, alternatif tarihyazım ekolleri ele alınacaktır. Türkiyede modern tarihyazımının dünü-bugünü tartışılacaktır.
TARİH ÖĞRETİMİNDE MEDYA OKURYAZARLIĞI
Dersin Amacı
Bu dersin amacı tarih eğitimi bağlamında medya okuryazarlığı becerisinin nasıl geliştirilebileceği konusunda teorik ve uygulamalı deneyimler sunmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini; medya kavramı ve medyanın tarihi gelişimi, medya okuryazarlığı kavramı ve tarihi gelişimi, medya okuryazarlığı becerisinin öğretimine ilişkin dünyadaki ve Türkiye’deki mevcut durum, öğretim programlarında medya okuryazarlığı, tarih dersi öğretim programları ve medya okuryazarlığı, tarihe ilişkin medya mesajlarında bağlam, önyargı, kalıp yargı, propaganda, mantık hataları, bakış açısı ve ders etkinliği hazırlama gibi konu başlıkları oluşturmaktadır.
ÖLÇEK GELİŞTİRME VE UYARLAMA
Dersin Amacı ve İçeriği
Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü uyarlanarak kullanılmaktadır. Uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır.
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTIRME
Dersin Amacı
Eğitim programları ile ilgili temel teori, ilke, program geliştirme modelleri ve yeni yaklaşımlar hakkında kazanım oluşturma.
Dersin İçeriği
Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri, program geliştirmenin tarihsel gelişim süreci, program geliştirme modelleri, program tasarım modelleri, ihtiyaç analizi, eğitim programının öğeleri, program geliştirme süreci, bir eğitim programının uygulanma süreci, program değerlendirme, program geliştirmede yeni yaklaşımlar.
OSMANLI TARİH ÖĞRETİMİNİN SORUNLARI
Dersin Amacı
Osmanlı Tarih eğitimi alanında yapılmış araştırmaları inceleyerek çağdaş tarihçilik ve Tarih eğitiminin algıları dâhilinde alana ilişkin problemler adına perspektif oluşturmak.
Alandaki gelişmeleri ve değişimleri değerlendirmek.
Alandaki problemleri tespit ederek çözüm önerileri geliştirmeye çalışmak.
Dersin İçeriği
Osmanlı Tarihine kaynaklık eden kitapların araştırılması, tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Osmanlı Tarihi dersine kaynaklık eden Türkçe ve yabancı kitap ve makalelerin tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Osmanlı Tarihi dersine kaynaklık eden bildirilerin ve web sitelerinin tanıtılması ve içeriğinin tartışılması- Tüm literatürü karşılaştırmalı olarak inceleme ve sorgulamak. Osmanlı’nın tarihi devirlerini problemleri ölçüsünde yeniden düşünülmesi.
TARİH DERS KİTAPLARINA İLİŞKİN LİTERATÜR İNCELEMESİ
Dersin Amacı
Tarih ders kitaplarıyla ilgili çalışmaları inceleyerek tarih eğitimine ilişkin çıkarımlarda bulunmak.
Dersin İçeriği
Tarih ders kitaplarına ilişkin makalelerin incelenmesi, Tarih ders kitaplarına ilişkin tezlerin incelenmesi, Tarih ders kitaplarına ilişkin sorunlar ve çözüm önerileri, yabancı tarih ders kitaplarına ilişkin makalelerin incelenmesi, Yabancı tarih ders kitaplarına ilişkin tezlerin incelenmesi ,Tarih ders kitaplarına ilişkin literatürün karşılaştırmalı analizi.