Dersler Hakkında

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Amacı: Bilime ilişkin temel kavramları tanımak; bilimin temel özelliklerini, işlevlerini ve amaçlarını kavramak; nicel ve nitel araştırma tekniklerinin özelliklerini kavrayarak yapılacak bilimsel araştırmalarda uygun yöntemi seçebilmek; veri toplama, verileri yorumlama ve raporlaştırma becerilerini geliştirmek.

Dersin İçeriği: Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

 

BİREYSEL ÖĞRETMENLİK ALAN UYGULAMASI

Dersin Amacı: Öğretmen adayının öğretmenlik becerilerini kazanması ve geliştirmesi amacıyla, bireysel boyutta, uygulama okulu ve sınıflarında yürüttüğü etkinlikleri ve sınıf içi öğretim uygulamalarını geliştirmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği: Öğretmen adaylarının kazanmış oldukları alan bilgisi, mesleki bilgi ve becerilerini, etkili, verimli, güvenli olarak “bireysel düzeyde” uygulamaları ve geliştirmeleri sağlanır. Ayrıca görev ve sorumlulukların Enstitü, Fakülte ve Uygulama Okulu arasında paylaşılmasına yönelik konular ele alınır. Yapılan çalışmalar ve hazırlanan raporlar danışman Öğretmen ve Öğretim Üyesi tarafından her hafta değerlendirilir.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KÜLTÜR AKTARIMI

Dersin Amacı: Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde hangi kültürel ögelerin nasıl aktarılması gerektiğiyle ilgili bir bilinç oluşturmak.

Dersin İçeriği: Kültürün tanımı ve sınırlılıkları, üst ve alt kültür kavramı, Türk kültürünün tarihsel süreç içindeki gelişimi, Türkiye coğrafyası içindeki Türk kültür ögeleri, Türk kültürünü etkileyen ya da bu kültürden etkilenen yabancı kültürler, yabancılara Türkçe öğretiminde yer alabilecek Türk kültür ögelerinin belirlenmesi, Türk kültürüne ait ögelerin görsel ve işitsel örnekleri.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KAYNAKÇA İNCELEMELERİ

Dersin Amacı: Öğrencilerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yapılmış olan akademik çalışmaları ve kullanılmakta olan ders kitaplarını inceleyerek tanımalarını sağlamak.

Dersin İçeriği: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitapları ve akademik çalışmalar incelenecektir. Öncelikle genel çerçeveyi görmek açısından farklı seviyelere ve milletler için hazırlanmış ders kitapları incelenecektir. Bu kitaplar TÖMER gibi üniversite kuruluşlarının yanı sıra özel kuruluş ve şahıslar tarafından çıkarılmaktadır. Sonrasında; tez, süreli yayın, kitap şeklinde tasniflerle akademik kaynakça incelemeleri yapılacaktır.

 

TOPLU ÖĞRETMENLİK ALAN UYGULAMASI

Dersin Amacı: Öğretmenlik Alan Uygulaması ve seminerleri dersi tamamlandığında öğretmen adayları şu nitelikleri kazanmış olacaklardır: a. Öğretmenlik mesleğinin yeterliliklerini geliştirebilme, b. Kendi alanının ders programını anlayabilme, c. Ders kitaplarını değerlendirebilme, d. Ölçme ve değerlendirme yapabilme e. Süreç sonunda kendini geliştirebilme özelliklerini kazanmış olmak.

Dersin İçeriği: Öğretmen adaylarının kazanmış oldukları alan bilgisi, mesleki bilgi ve becerilerini, etkili, verimli, güvenli olarak “sınıf düzeyinde- toplu” uygulamaları ve geliştirmeleri sağlanır. Ayrıca görev ve sorumlulukların Enstitü, Fakülte ve Uygulama Okulu arasında paylaşılmasına yönelik konular ele alınır. Yapılan çalışmalar ve hazırlanan raporlar danışman Öğretmen ve Öğretim Üyesi tarafından her hafta değerlendirilir.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİ YÖNTEMLERİ

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve ilkelerini kavraması, uygulaması ve değerlendirmesidir.

Dersin İçeriği: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan yöntemler, teorik ve uygulamalı olarak verilecektir: Dil Bilgisi-Çeviri Yöntemi, Doğrudan Yöntem, Okuma Yöntemi, Kulak-Dil Alışkanlığı Yöntemi, Görme ve İşitmeye Dayalı Yöntem, Bilişsel Yöntem, İletişimci Yaklaşım, Seçmeci Yöntem, Toplu Fiziksel Tepki, Sessiz Yol Yöntemi, Topluluk ile Dil Öğretimi, Telkin Yöntemi. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ilkeler teorik ve uygulamalı olarak verilecektir: Dört temel beceriyi geliştirme, öğretim etkinliklerini önceden planlama, basitten karmaşığa, somuttan soyuta doğru öğrenme, görsel ve işitsel araçları kullanma, ana dili gerekli durumlarda kullanma, bir seferde tek bir yapıyı sunma, verilen bilgilerin günlük yaşama aktarılmasını sağlama, öğrencilerin derse daha etkin katılımını sağlama, bireysel farklılıkları dikkate alma, öğrencileri güdüleme ve cesaretlendirme.

 

YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN TEMEL SORUNLARI

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin yabancılara Türkçe öğretimine yönelik sorunları uygulamalı olarak fark etmesi ve değerlendirmesidir.

Dersin İçeriği: Yabancılara Türkçe Öğretimine yönelik sorunların sebeplerinin belirlenmesi, Çözüm önerilerini getirilmesi. Etkinlikler ve uygulamalar yoluyla sorun odaklı öğretimin gerçekleştirilmesi.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE DERS KİTABI İNCELEMELERİ

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirmesi ve karşılaştırmalar yapmasıdır.

Dersin İçeriği: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının biçim ders kitaplarını basım özellikleri, resim ve şekil özellikleri, okuma, dinleme/izleme, konuşma, yazma becerisi ve kültür aktarımı bakımından değerlendirilmesi.

 

YABANCILAR İÇİN TÜRK KÜLTÜRÜ

Dersin Amacı: Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde hangi kültürel ögelerin nasıl aktarılması gerektiğiyle ilgili bir bilinç oluşturmak.

Dersin İçeriği: Kültürün tanımı ve sınırlılıkları, üst ve alt kültür kavramı, Türk kültürünün tarihsel süreç içindeki gelişimi, Türkiye coğrafyası içindeki Türk kültür ögeleri, Türk kültürünü etkileyen ya da bu kültürden etkilenen yabancı kültürler, yabancılara Türkçe öğretiminde yer alabilecek Türk kültür ögelerinin belirlenmesi, Türk kültürüne ait ögelerin görsel ve işitsel örnekleri.

 

İKİNCİ DİL EDİNİMİ

Dersin Amacı: Dersin amacı ikinci dil ediniminin altında yatan prensip ve süreçlerin irdelenmesidir. Bir diğer amaç alandaki araştırma metinlerinin eleştirel bir biçimde ele alınması ve son olarak da dil edinimi ile dil öğretimi arasındaki ilişinin ortaya konulmasıdır.

Dersin İçeriği: İkinci Dil Edinimi insanların anadillerine ilaveten öğrendikleri bütün diğer dillerin öğrenme süreçlerini inceleyen bilimsel çalışma alanıdır. Bu derste insanların nasıl ikinci bir dil öğrendiği irdelenir. İkinci dil öğreniminde, neden öğrenmedeki başarının kişiden kişiye farklılıklar gösterdiği ve hangi faktörlerin ikinci bir dilin öğrenilmesine katkıda bulunduğu ele alınır. Bu derste, birinci ve ikinci dil edinimi kuramlarının (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım) tarihsel gelişim sürecine dayalı olarak eleştirel biçimde ele alınması ve anadil ile erek dilin gelişim evreleri ve süreçleri üzerinde durulması amaçlanmaktadır. Öğrencilerin, ikinci dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, ikinci dil edinimi süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve bireysel farklılıklar (örn. Kişilik etkisi, dil yatkınlığı, zeka, edinim yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları), ikinci dil öğrenim bağlamlarının farklılığı (örn. Doğal ve eğitsel öğrenim ortamları) gibi konular hakkında yetkinlik kazanmaları hedeflenmektedir.

 

YABANCILAR İÇİN TÜRKÇE ÖĞRETİMİ METİN İNCELEMELERİ

Dersin Amacı: Öğrencilerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yapılmış olan akademik çalışmaları ve kullanılmakta olan ders kitaplarını inceleyerek tanımalarını sağlamak.

Dersin İçeriği: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ve Türk kültürünün tanıtımında metinlerin önemine değinilecektir. Öğrenicilerin yaşına ve Türkçe biliş durumlarına göre seviyeler oluşturularak bu seviyelere uygun metinler oluşturulacaktır. Bu metinler aracılığıyla 4 dil temel becerisi ve dil bilgisi öğretimi etkinliklerine yer verilecektir.

 

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE METİNDİLBİLİMİ

Dersin Amacı: Yabancılara Türkçe öğretiminde edebi metinlerin kullanılmasının önemini kavratmak, Türk edebiyatındaki hangi metinlerin yabancılaraTürkçe öğretiminde kullanılmasının uygun olacağını metindilbilimsel ölçütlerle ortaya koyma becerisini kazandırmak ve bu bağlamda metinlerin dilsel, ve biçemsel yapılarından yola çıkarak metinlerin anlam çözümlemelerini yapabilme becersini öğrencilere kazandırmak, öğrencilerin edebi metinleri metindilbilimsel ölçütlerle sadeleştirebilmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği: Metin kavramı, metinlerin dilbilimsel yapısı, dilbilimden hareketle metinlerin anlamlarına yönelik yorumlama/çözümleme çalışmaları, ve bu uygulamalardan hareketle Türk edebiyatından değişik metinlerin yabancılara Türkçe dersinde kullanımı amacıyla sadeleştirilmesi

 

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE BECERİ ALANLARINA YÖNELİK ETKİNLİK MODELLERİ

Dersin Amacı: Yabancılara Türkçe öğretiminde yaşanan temel sorunlardan birisi, temel dil becerilerinin hangi yolla ve hangi etkinlikler düzenlenerek kazandırılacağı konusunda yaşanmaktadır. Bu bağlamda dersin amacı, bütün dil becerilerini temele alan etkinliklerin düzenlenmesine ilişkin bilgi ve becerileri uzman adaylarına kazandırmaktır.

Dersin İçeriği: Yabancılara Türkçe öğretiminde yaşanan temel sorunlardan birisi, temel dil becerilerinin hangi yolla ve hangi etkinlikler düzenlenerek kazandırılacağı konusunda yaşanmaktadır. Bu bağlamda dersin amacı, bütün dil becerilerini temele alan etkinliklerin düzenlenmesine ilişkin bilgi ve becerileri uzman adaylarına kazandırmaktır.

 

YABANCILARA SÖZCÜK ÖĞRETİMİ VE YABANCILAR İÇİN SÖZLÜK OLUŞTURMA

Dersin Amacı: Yabancılara öğretilecek kelimeleri seviyelerini tespit ederek hangi kelimelerden öğretime nasıl başlanacağını ve sözcük öğretiminde araç olan sözlüklerin nasıl oluşturulacağını göstermek.

Dersin İçeriği: Türkçe sözcükleri temelden başlayarak öğrenilmesi gereken ilk sözcükleri sınıflandırır ve seviyelere göre sözcük öğretiminin nasıl gerçekleşeceğini, hangi etkinliklerin uygulanacağını aktarır.

 

YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİL DÜZEYLERİ

Dersin Amacı: Dersin ana amacı, özellikle yabancılara Türkçe öğretilirken hangi seviyede hangi dil becerisinin kazandırılması gerektiğini ortaya koymaktır. Bu bağlamda öğrenicilerin edinmesi gerekli söz dağarcığı başta olmak üzere bilmeleri gereken dil yapıları ortaya konacak ve bu yapılara uygun metin seçimi üzerinde durulacaktır.

Dersin İçeriği: Bu derste başta Avrupa Dil Portfolyosu tanıtılıcak. Ayrıca öğrencilere hangi seviyede hangi dil yapılarının öğretilmesi gerektiği konusunda bilgi verilecektir. Yabancılara Türkçe öğretiminde önemli, sorunlardan biri olan sözcük öğretimi konusu ele alınarak yabancıların hangi seviyede hangi söz dağarcığına sahip olmaları gerektiği konusu açıklanacaktır.