Dersler Hakkında

FEN EĞİTİMİNDE NİTEL VE NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Amacı

Bilimsel araştırma yöntemlerinin kavratılması ve uygulamalı olarak fen öğretiminde yapılacak bir araştırma ile araştırmada izlenen yolların sınanmasını sağlama.

Dersin İçeriği

Bilgiye ulaşmanın pratik dayanakları, Fen eğitiminde araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramlar, problem kaynakları ve problemin tanımlanması, araştırma tür ve modelleri, deneysel araştırmalar, veri toplama teknikleri, verilerin analizi, bilgisayarda veri analizi, bulgular ve yorumlanması, kaynak gösterimi ve kaynakça düzenleme, araştırma sonuçlarının rapor edilmesi, araştırma önerisi hazırlama, araştırma önerilerinin sunulması, değerlendirme.

 

EĞİTİM ARAŞTIRMALARINDA İSTATİSTİK

Dersin Amacı

İstatistiksel işlemleri SPSS paket programı ile yapmaktır.

Dersin İçeriği

İstatistik ile ilgili temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişim ölçüleri, korelasyon ve regresyon, hipotez testleri, araştırmalarda istatistik kullanımı.

 

FEN EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM METOTLARI VE UYGULAMALARI I

Dersin Amacı

Fen eğitiminin istenen biçimde gerçekleştirilebilmesi için üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri bu dersle ilgili öğrenme-öğretme süreçleridir. Daha etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanması için özellikle fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları bilmek gereklidir. Bu dersin amacı, fen eğitiminde uzmanlaşmak isteyen öğrencilere daha etkili fen öğretiminin tasarımlanması ve uygulanabilmesi için gerekli kuramsal bilgileri ve temel becerileri kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Fen eğitiminde önemli değişkenler: kazanımlar, öğretmen, ortam, öğrenci. Fen eğitimine yön veren bilimsel araştırmalar. Fen eğitiminde bireysel farklılıklar (bilişsel ve duyuşsal). Öğrenme stilleri ve biçemleri. Bilimsel bilginin epistemolojik temelleri. Fen eğitiminde kullanılan eğitim yöntemlerinin tarihsel gelişimi, paradigmalar ve kuramlara genel bakış. Davranışçı, bilişçi ve yapılandırmacı bakış açıları ve bu bakış açılarını oluşturan kuramlar. Çağdaş fen eğitiminde önemli kavramlar: problem çözme, bilişsel çıraklık, bilişsel esneklik, etkin öğrenme, türetimci öğrenme, üst düzey öğrenme ürünleri. Tartışma ve genel değerlendirme.

 

FEN EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM METOTLARI VE UYGULAMALAR II

Dersin Amacı

Fen eğitiminin istenen biçimde gerçekleştirilebilmesi için üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri bu dersle ilgili öğrenme-öğretme süreçleridir. Daha etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanması için özellikle fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları bilmek gereklidir. Bu dersin amacı, fen eğitiminde uzmanlaşmak isteyen öğrencilere daha etkili fen öğretiminin tasarımlanması ve uygulanabilmesi için gerekli kuramsal bilgileri ve temel becerileri kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Fen eğitimi uygulamalarında kilometre taşları. Fen eğitiminin yeniden yapılandırılması. Çağdaş öğretim yaklaşımları: yapılandırmacı yaklaşım. Yapılandırmacı öğretim modelleri: Durumlu öğrenme, probleme dayalı öğrenme, örnek olaya dayalı öğrenme, projeye dayalı öğrenme, bağlaşık öğrenme, kavramsal değişim, etkin (aktif) öğrenme, 5e ve 7e modelleri. Çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımları. Mikro öğretim uygulamaları. Mikro öğretim uygulamalarının bireysel, grupla değerlendirilmesi. Tartışma, genel değerlendirme.

 

FEN ÖĞRETİMİNDE DENEYSEL TASARIM

Dersin Amacı

Anlamlı öğrenmeyi gerçekleştirmek amacıyla teorik bilgilerin deneylerle desteklenmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Fen öğretiminde deneyin önemi, Deney yöntemi ve öğretim programıyla ilişkisi, Deney çalışma yaprağı hazırlama, Deney için amaç ve kazanım belirleme, Deney araç-gereci belirleme, Ucuz ve atık malzemeden araç-gereç yapma, Deney yapma ve veri toplama süreci, Sonuçları tartışma ve yargıya varma süreci, Bilgisayar destekli deney tasarımı, Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarımları yapma.

 

BİLİM TARİHİ VE FEN ÖĞRETİMİ

Dersin Amacı

Fen eğitimi içerisinde yer alan konuların tarihsel gelişimi önemlidir. Bu gelişimin fen konularoyla birlikte öğrencilere sunulması gerekmektedir. Bu ders ile bilim tarih ile fen dersi arasında ilişki farkedilecektir.

Dersin İçeriği

Bilimsel gelişmeleri tarihi süreç içerisinde ele alıp, ilgili örnekleri iköğretim ders programı ile ilişkilendirme.

 

MADDE TEPKİ KURAMI

Dersin Amacı

Klasik test teorisi, geliştirilen bir ölçme aracı üzerinden test ve madde analizlerini yapmak için sıklıkla kullanılmaktadır. Fakat klasik test teorisiyle ilgili, bu konuda çeşitli eksiklikler belirlenmiştir. Ayrıca, bazı ölçme problemlerinin (test eşitleme, madde bankası oluşturma, test yanlılığının belirlenmesi vb. ) çözümünde de yetersiz kalmaktadır. Bu nedenle klasik test teorisinin alternatifi olarak düşünülen Madde Tepki Kuramı, test geliştirme, soru bankası oluşturma, yetenek kestiriminde bulunma gibi kavramlarla ölçmede büyük önem taşımaktadır.

Dersin İçeriği

•Madde tepki kuramının tarihçesi
•Madde tepki kuramının sayıtlıları
•Madde tepki kuramı modelleri
•Yetenek ölçekleri
•Yetenek kestirimi
•Madde bilgi fonksiyonu ve uygulamaları
•Madde ve yetenek parametrelerinin kestirimi
•Model-veri uyumu çalışmaları
•Test eşitleme
•Test geliştirme
•Madde bankası oluşturma
•Madde tepki kuramı uygulamaları

 

FEN BİLGİSİ EĞİTİMİNDE BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİK VE TEM

Dersin Amacı

Doğada var olan bitki ve hayvan türlerine genel olarak bakış, daha önceki dönemde mevcut olan ancak günümüzde kaybolmuş olan türlerin durumu, türlerin geçirdikleri evrim, türlerin kökeni ile ilgili temel bilgiler ve bu konudaki teoriler, türlerin sınıflandırılmasına ait temel kurallar ve sınıflandırma ile ilgili basit örnekler Fen Bilgisi Biyoloji eğitiminde ana hatlarıyla bilinmesi gereken konulardır. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı yer yüzündeki mevcut bitki ve hayvan türlerinin durumunu genel olarak ele alarak buradan hareketle endemik türler hakkında temel bilgiler vermek, türlerin tarihçesini ele alarak kökeni hakkındaki hipotezleri tartışmak, bu türlerin sınıflandırılması konusunda temel bilgileri elde etmeyi ve elde edilen bu bilgileri ilköğretim fen bilgisi dersine entegre ederek çevresel farkındalık yaratmaktır.,

Dersin İçeriği

1. Doğadaki bitki ve hayvan türleri hakkında temel bilgiler
2. Bitki ve hayvan türlerinin tarihsel gelişimi (evrim teorisi) ve türlerin kökeni
3. Doğal mutasyon ve modifikasyon ile genetiği değiştirilmiş organizmalara genel bakış
4. Dünyadaki türler, endemik türler ve gen kaynakları
5. Türlerin sınıflandırılması ile ilgili temel kurallar ve sistematiğe giriş
6. Ders içeriğinin fen bilgisi programı ile ilişkilendirilmesi-proje çalışması

 

FEN BİLGİSİNDE ÇEVRE EĞİTİMİ

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere çevre bilimi ile ilgili kavramlar, madde döngüleri, karasal ve sucul habitat özellikleri, ülkemizdeki önemli doğal alanlar ve korunma mevzuatları, Çevre sorunları hakkında bilgi vermektir. Çevre Kirliliğini ve kaynaklarını ve de çözüm önerileri ve yollarını açıklamakta amaçları içindedir.

Dersin İçeriği

Çevre Bilimi ile İlgili Genel Tanım ve Terimler, Çevre sorunları ve Çevre kirliliği, Ekolojik Döngüler, Ekosistemler, Ekosistemlerde Canlıların Görevleri, Biyolojik Çeşitliliği Oluşturan Canlılar, Önemli Çevre Alanları ve Korunması. Çevre Kuruluşları. Çevre Korunması ile İlgili Uluslararası Sözleşmeler.

 

ALAN EĞİTİMİ (FEN EĞİTİMİNDE BİYOLOJİ)

Dersin Amacı

Biyolojinin temel kavramları ve canlılarda metabolizma olayları, canlılarda doku ve sistemler Fen Bilgisi Biyoloji alanında bilinmesi gereken temel öğelerdir. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı; Fen Bilgisi Eğitimi uygulamasında olası problemlerin çözümünde canlıların yapısı, yaşam şekilleri, üremeleri ve hücrede gerçekleşen biyokimyasal olayların kavranmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Biyoloji´nin tanımı ve alt bölümleri, Bilimsel yöntem, Canlıların genel özellikleri, Tür tanımı ve ikili adlandırma, Canlıların sınıflandırılması ve sınıflandırmanın temelleri, Hücre teorisi ve hücre yapısı, Hücre solunumu, Fotosentez, Kemosentez, Kalıtım, Üreme ve gelişme, Mitoz bölünme, Mayoz bölünme, Ekoloji, Hayvansal dokular, Bitkisel dokular, Hayvanlarda sistemler.

 

ALAN EĞİTİMİ (FEN EĞİTİMİNDE FİZİK)

Dersin Amacı

Fen eğitiminde temel fizik yasalarını ve uygulamalarını öğrenmek.

Dersin İçeriği

Fizik neden gereklidir? Türkiye’de Fizik eğitimi programlarının içeriğinin tartışılması, Hareket, kuvvet, iş, enerji ve aralarındaki ilişkiler, Enerji ve momentumun korunumu, Enerji kaynakları, Enerji kaynaklarının fiziksel özellikleri, Katılar, sıvılar, gazlar ve genel özellikleri, Fen eğitim programlarının müfredatlarının değerlendirilmesi.

 

SORGULAYICI ÖĞRETİM STRATEJİSİNİN FEN ÖĞRETİMİNE UYGULANMASI

Dersin Amacı

Kavram öğretiminde soru sormayı öğrenerek ve doğru soru sorarak kavramların öğrenilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Öğretimde sorgulama modelleri, Sorgulayıcı öğretim stratejisinin diğer yöntemlerle ilişkisi, Bir Sorgulama sürecinin basamakları, Soru sormayı öğrenme, Doğru soru sorarak öğrenme, Sorgulayıcı öğretim stratejisinde kullanılan soru tipleri, Sorgulayıcı öğretim stratejisinin fen öğretimine uygulanması, uygulamaların sunulması, tartışılması ve değerlendirilmesi, Genel değerlendirme.

 

FEN EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM MATERYALLERİ GELİŞTİRME

Dersin Amacı

Bu derste, öğretim materyallerinin öğretim sürecindeki yeri ve önemi irdelenerek; öğretim materyallerinin hazırlanışı, geliştirilmesi, kullanımı ve değerlendirilmesi ile ilgili temel bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Teknoloji, Eğitimde teknolojinin rolü, Eğitim teknolojisi, Öğretim teknolojisi, Öğretim Teknolojilerinin uygulamaları, Fen Bilgisi Öğretiminde kullanılan öğretim materyalleri, Fen Bilgisi Öğretiminde öğretim materyallerini kullanmanın yararları, Öğretim materyali tasarlama, geliştirme ve uygulama, Öğretim materyallerinin değerlendirilmesi.

 

BİLİMSEL DÜŞÜNCELERİN TARİHSEL GELİŞİMİ

Dersin Amacı

Bilimin ve fen eğitimi içinde yer alan kavramların tarihi süreç içindeki gelişiminin, farklı zamanlarda farklı bilim adamları tarafından bu kavramların ele alınışının kavranması açısından önem taşımaktadır.

Dersin İçeriği

Fen bilimleri içinde tanımlanan olgu ve kavramların bugüne gelinceye kadar geçirdikleri anlamsal farklılaşma ve değişim, felsefe ve bilim adamlarının konuların anlamsal gelişimine etkileri, bilim adamlarının birbirilerinin düşüncelerini nasıl etkiledikleri, ilerlettikleri, bilimsel düşüncelerin gelişimi esnasında yaşanan sosyal, kültürel, inançsal ve ekonomik etkiler.

 

FEN EĞİTİMİ ARAŞTIRMALARINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR

Dersin Amacı

Bilimsel çalışmaların araştırma yöntemleri ile ilgili bilgiler çerçevesinde yapılması gerekmektedir. Bu dersin amacı bilimsel araştırma yöntemleri dersini almış olan öğrencilerin fen eğitimi ile ilgili makale ve tezlerin bölümlerini eleştirel bir bakış açısıyla inceleyerek teorik olarak öğrendikleri bilgileri uygulayabilmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan sorunlar, makalelerin ve tezlerin taranması, nicel ve nitel yöntemle ile yazılmış makale ve tezlerin; literatür taraması, yöntem, evren ve örneklem, verilerin yorumlanması, tartışma ve sonuç, öneriler bakımından incelenmesi.

 

EĞİTİM ÖĞRETİM SÜRECİNDE GELİŞEN OKURYAZARLIKLAR

Dersin Amacı

Günümüz eğitim- öğretim programlarının en önemli amacı okuryazar bireyler yetiştirmektir. Bu dersin amacı da öğrencilere okuryazarlığı ve okuryazar bireylerin özelliklerini tanımlamak ve gelişen yeni okuryazarlıklar hakkında bilgi vererek aralarındaki ilişki ve farklılıkları ortaya koymaya çalışmaktır. Bu ders öğrencilerin yeni gelişen okuryazarlıkları ayrıntılı bir şekilde inceleme ve tartışarak irdelemesine olanak sağlamak bakımından önem taşımaktadır.

Dersin İçeriği

Okuryazarlık, Fen Okuryazarlığı, Teknoloji Okuryazarlığı, Bilgisayar Okuryazarlığı, Bilgi Okuryazarlığı, Çevre Okuryazarlığı, İnternet Okuryazarlığı Ve Sayısal Okuryazarlık.

 

BEYİN TEMELLİ ÖĞRENME KURAMI

Dersin Amacı

Beyin insan zekâsının, güdülenmenin ve öğrenmenin merkezidir. Beyin temelli öğrenme kuramına göre öğrenme, fiziksel uyarımlar sonucu beyinde oluşan biyokimyasal bir değişmedir. Bütün öğrenmelerin bir anlamda beyin temelli olmasına karşın, eğitim açısından beyin temelli öğrenme, anlamlı öğrenme için beyin kurallarının kabul edilmesini ve öğretimin zihindeki bu kurallarla örgütlenmesini içerir.

Dersin İçeriği

Beynin anatomisi, Beynin yapısı ve işlevleri, Öğrenmenin fizyolojisi, Beyin ve öğrenme, Beynin bilgiyi işlemesi, Çocuklarda nöron gelişimi, Beyin temelli öğrenme nedir?, Beyin temelli öğrenmenin ilkeleri, Beyin temelli öğrenmenin aşamaları, Öğrenme ve akılda tutma, Öğrenmede duyguların rolü, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler?, Düşünme becerileri ve öğrenme, Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir?

 

ÖĞRENMENİN FİZYOLOJİK TEMELLERİ

Dersin Amacı

Öğrenme, fiziksel uyarımlar sonucu beyinde oluşan biyokimyasal değişim sürecidir. Beyin; çevresindeki kokuları, sesleri, görüntüleri, tatları ve dokunuşları girdi olarak alır ve onlardan sayısız sinirsel bağlantılar oluşturur. Başlangıçta daha çok hastalıkların tanı ve tedavisine yönelik olarak yapılan beyin araştırmaları, günümüzde insanların nasıl daha iyi öğrenip, düşünebilecekleri konusunda birçok ipucu sunmaktadır. Beynin nasıl öğrendiğini anlamak için, beynin temel yapısını ve fizyolojisini anlamak gereklidir.

Dersin İçeriği

Öğrenmenin biyolojisi, Nöronların yapısı ve uyarıların işlenme mekanizması, Beyin lobları ve işlevleri, Beyin kimyası – davranışları etkileyen nörotrasmitterler Beyin ve Öğrenme, Zenginleştirilmiş ortamlar ve beyin, Dikkatin biyolojisi, Öğrenme ve düşünme süreçlerinde duyguların rolü, Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü, Bellek ve anımsama, Güdülenme ve ödüller, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler?, Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir?, Toplumsal çevrenin öğrenme açısından önemi.

 

FEN EĞİTİMİNDE DÜŞÜNME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Dersin Amacı

Düşünme süreçleri, öğrenme ve bunlar arasındaki ilişkileri anlama, düşünme becerilerini ve yollarını ayrıntılı olarak tanıma, fen ve teknoloji derslerinde düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlayarak fen eğitimine katkıda bulunma.

Dersin İçeriği

Öğrenme ve düşünme ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir?; Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları; Piaget’in düşünme süreçleri ve Vygotsky’in görüşlerinin karşılaştırılması; Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri; Bloom taksonomisi; Bilimsel düşünme becerileri; Yaratıcı düşünme becerileri; Problem çözme becerileri; Eleştirel düşünme becerileri; Yansıtıcı düşünme becerileri; Empatik düşünme süreçleri; Biliş üstü beceriler.

 

İLKÖĞRETİM FEN VE TEKNOLOJİ MÜFREDATINDA KİMYA KONU VE ÖRNEKLERİNİN ANLAŞILMASI

Dersin Amacı

İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi kapsamında yer alan kimya konu ve örneklerinin anlaşılması, lisans programında yer alan kimya dersleri ile ilişkisinin kurulması ve öğretilebilmesi, fen eğitimi bakımından önem taşımaktadır. Bu bağlamda bu ders ile öğrencilerin, ilköğretim fen ve teknoloji dersi müfredatında yer alan kimya konularını incelemeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İlköğretim 6-8.sınıf Fen ve Teknoloji dersi müfredatında bulunan kimya konularının belirlenmesi, konuların incelenmesi, İlköğretim 6-8.sınıf Fen ve Teknoloji dersi müfredatında bulunan etkinliklerde kimya konularının belirlenmesi ve incelenmesi, İlköğretim 6-8.sınıf Fen ve Teknoloji dersi müfredatında bulunan kimya konu ve etkinliklerinin Fen Bilgisi Eğitimi lisans programındaki kimya dersleri ile ilişkilendirilmesi, İlköğretim 6-8.sınıf Fen ve Teknoloji dersi müfredatında bulunan kimya konu ve etkinliklerindeki kavram yanılgılarının belirlenmesi ve incelenmesi, bu kavram yanılgılarını gidermeye yönelik çalışmalar, Soyut kimya kavramlarının öğretimine yönelik çalışmalar, İlköğretim 6-8.sınıf Fen ve Teknoloji dersi müfredatında bulunan kimya konularının günlük yaşam ile ilişkilendirilmesi.

 

KÜLTÜRLERARASI ÖLÇME VE ÖLÇEK UYARLAMA

Dersin Amacı

Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü uyarlanarak kullanılmaktadır. Uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

•Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar.
•Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular
•Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar
•Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler
•Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması
•Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması
•Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme
Uyumun psikometrik özellikleri

 

ALAN EĞİTİMİ (FEN EĞİTİMİNDE KİMYA)

Dersin Amacı

Temel kimya konularının iyi bir şekilde kavranması ve uygulamaların kimya perspektifinden yorumlanabilmesi fen bilgisi eğitimi programında önemli bir yer tutmaktadır. Bu ders ile temel kimya konu ve kavramlarının ele alınması, irdelenmesi ve konu örneklerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Maddenin yapısı ve sınıflandırılması, maddeyi oluşturan yapı taşı: atom, Kimyasal reaksiyon nedir? Reaksiyonlarda stokiyometrik hesaplamalar, Çözeltiler, Asitler ve Bazlar, Gazlar, Termokimya, Kimyasal kinetik ve Denge, Elektrokimya, Metaller ve Ametaller.

 

AKADEMİK YAYIN OLUŞTURMA TEKNİKLERİ

Dersin Amacı

Bu ders ile lisansüstü çalışmaya yeni başlamış olan akademisyen adayına bir bilimsel yayının nasıl yazıldığı, tez, makale, bildiri, kitap/bölümü metinlerinin nasıl oluşturulduğu, bu yapılırken nelere nasıl dikkat edilmesi gerektiği teorik ve uygulamalı olarak gösterilir.

Dersin İçeriği

Bilimsel yayın ve özellikleri, Bilimsel yayına ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların her bir bilimsel yayın türünde farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde çalışma), Bilimsel bir yayın olarak tez içeriği, Tez yazımının aşamaları, Bilimsel bir yayın olarak tezin problemi, alt problemleri, Bilimsel bir yayın olarak tezin kuramsal temelleri/kavramsal çerçevesi, yazım süreci, Bilimsel bir yayın olarak tezin yöntemi nasıl belirlenir ve yazım süreci, Bilimsel bir yayın olarak tezin bulguların dizaynı, yorumlanması, Bilimsel bir yayın olarak tezin sonuç ve öneriler kısmının yazımı, Bilimsel bir yayın olarak makalenin tez yazımıyla benzerlikleri ve farklılıkları, Bilimsel bir yayın olarak bildirinin tez yazımının benzerlikleri ve farklılıkları, Bilimsel bir yayın olarak kitap bölümünün tez yazımıyla benzerlikleri ve farklılıkları, bilimsel etik, Bilimsel çalışmanın raporlaştırılmasında başkaca dikkat edilenler.

 

FEN ÖĞRETİMİNDE OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI

Dersin Amacı

Okul dışı ortamlardan olan müzeler, bilim merkezleri, teknokentler, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri vb., fen ve teknoloji öğretiminde yararlanılabilecek ortamlardır. Öğrencilere bu ortamların tanıtılması, bu ortamlardan fen derslerinde nasıl yararlanılabileceğinin, ders planının nasıl hazırlanacağının ve uygulanacağının anlatılması önemlidir.

Dersin İçeriği

Fen öğretiminde kullanılabilecek okul dışı öğrenme ortamlarını tanımak ve bu ortamlarda ders planı oluşturmak dersin içeriğini oluşturmaktadır.

 

FEN BİLGİSİ EĞİTİMİNDE DOĞAL DENGE VE DOĞADAKİ BESLENME

Dersin Amacı

Doğada mevcut kurulu denge ve bu dengenin son zamanlarda bozulması ile doğa içerisinde canlıların beslenmesi ve buna bağlı olarak birbirleriyle ilişkisi Fen Bilgisi Biyoloji eğitiminde ana hatlarıyla bilinmesi gereken konulardır. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı Fen Bilgisi Eğitiminde doğal denge hakkında temel bilgileri vermek, doğada canlılar arasındaki besin zincirini tanımlamak, bu besin zinciri içerisinde canlı türleri arasındaki ve aynı tür içerisindeki ilişkiler hakkında bilgiler edinmeyi ve bu bilgileri ilköğretim fen bilgisi derslerine entegre ederek çevresel duyarlık ve farkındalık geliştirmektir.

Dersin İçeriği

1. Doğa, doğal denge ve besin zinciri hakkında temel tanımlamalar
2. Doğada dengenin işleyişi, besin zinciri ve canlıların bu zincir içerisindeki hiyerarşik konumu
3. Son yıllarda doğal dengedeki bozulmalar ve bunun nedenleri
4. Canlıların beslenme alışkanlıklarına ait tanımlamalar
5. Besin zincirine bağlı olarak tür içi ve türler arasındaki ilişkiler
6. Ders içeriğinin fen bilgisi programı ile ilişkilendirilmesi-proje çalışması

 

FEN EĞİTİMİNDE PROJE HAZIRLAMA

Dersin Amacı

Projelerin hazırlanması, gerçekleştirilmesi, değerlendirilmesi ve sunulması tüm bilim dallarında olduğu gibi fen eğitimi alanında da akademik faaliyetler içerisinde çok önemli bir yer tutmaktadır. Bu gerekçe ile bu derste fen eğitimi alanında lisansüstü eğitim faaliyetlerinde bulunmayı planlayan öğrencilere fen eğitimi projeleri ile ilgili bilgi verilmesi ve proje hazırlamalarına rehberlik edilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Projenin tanımlanması, özellikleri, bir projede bulunması gereken önemli bölümler, projenin planlanması, uygulanması (gerçekleştirilmesi), proje ile elde edilen verilerin analizi ve değerlendirilmesi ve projenin sunumu aşamaları, çeşitli kuruluşların destekledikleri projeler, fen eğitimi ile ilgili proje örneklerinin incelenmesi.