Dersler Hakkında

SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Amacı

Bilimsel araştırma süreçlerini tanır ve kendi alanına dair problemleri tespit ederek bunları çözme çabasını bilimsel süreçlerle yaşar.

Dersin İçeriği

Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

 

SOSYAL BİLİMLERDE VERİ ANALİZİ

Dersin Amacı

Araştırma verilerinin bilgisayar programları yardımıyla analizini yapabilme.

Dersin İçeriği

İstatistik ile ilgili temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişim ölçüleri, korelasyon ve regresyon, hipotez testleri, araştırmalarda istatistik kullanımı.

 

İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KAVRAMLAR VE KAVRAM YANILGILARI

Dersin Amacı

Matematiksel kavramları merkeze alarak karşılaşabilecekleri kavramları yanılgılarının farkına vardırmak.

Dersin İçeriği

Matematiksel Kavramlar, Üslü ve Köklü Sayılar Konusundaki Öğrenme Güçlükleri, Kesirler Konusundaki Öğrenme Güçlükleri, Grafik Okuma ve Yorumlama Konusundaki Öğrenme Güçlükleri, Oran-Orantı Konusundaki Öğrenme Güçlükleri, Olasılık Konusundaki Öğrenme Güçlükleri, Geometri Alanındaki Öğrenme Güçlükleri, Kavramsal Anlama İçin Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımı, Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımlarının Kavram Yanılgıları Açısından İncelenmesi.

 

MATEMATİK EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMA VE ALAN UYGULAMALAR

Dersin Amacı

Bir araştırmanın nasıl yapılacağını ve sunulacağının tanıtılması.

Dersin İçeriği

Dersin İçeriği Yapılandırmacı ve gerçekçi matematik eğitimi, Matematik eğitiminde çoklu zekâ, Matematik eğitiminde çoklu temsiller, Didaktiksel dönüşüm teorisi, Öge gösterim teorisi, Matematik eğitiminde değerlendirme çeşitleri (formatif ve summatif, vb.), Araştırmanın basamakları.

 

ÇOCUKLARDA MATEMATİKSEL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN GELİŞİMİ

Dersin Amacı

Çocuklarda matematiksel düşünme becerisinin gelişiminin ve önemimin kavratılması.

Dersin İçeriği

Matematiksel düşünce yapısı ve gelişimi, Matematiksel kavramların gelişimi, Öğrencilerin algılama, ilişkilendirme ve uygulama becerilerinin yaş gruplarına göre farklılıkları, Matematiksel düşünceyi ve yapılaşmasını sağlayan dış faktörler (aile, çevre, ve çevre şartları, öğretmen, sistemli yapılanma ve ekonomik koşullar), Çoklu zekâ kuramının matematiksel düşünme üzerine etkisi, Matematiksel düşünce becerisinin kazandırılmasında kullanılan yöntem ve teknikler.

 

MATEMATİĞİN TEMELLERİ

Dersin Amacı

İlköğretim matematik öğrencilerini matematiğin temel kavramları ile tanıştırmak ve sayı sistemlerinin kuruluşunu tarihi gelişimine paralel olarak sunarak sayı sistemlerinin kuruluşundan haberdar olmalarını sağlamak.

Dersin İçeriği

Doğal sayılar, Peano Aksiyomları, doğal sayıların sıralanışı, sayılabilirlik, tamsayılar ve özellikleri, rasyonel sayıların tanımı ve özellikleri, rasyonel sayı dizileri ve Cauchy dizileri, reel sayıların tanımı ve özellikleri, pozitif reel sayılar, reel sayı dizileri, Eküs ilkesi, ondalık gösterim, sayı ekseni ve genişletilmiş reel sayı sistemi, kompleks sayılar tanımı, eşlenik ve mutlak değer, Cebirin Temel Teoremi.

 

MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ

Dersin Amacı

Öğrencilere teknolojinin öğretime entegrasyonu ve matematik eğitimindeki bilişim teknolojilerini tanıtmak, matematik eğitiminde kullanılan güncel programın özelliklerini keşfederek matematiğe uygun aktiviteler hazırlatmak, öğrencilerin bilgisayar destekli eğitimin önemi, yararları ve sınırlılıkları hakkında geniş bilgi sahibi olmalarını sağlamak, geleneksel eğitim ve bilgisayar destekli eğitimdeki öğrenci ve öğretmen rollerini karşılaştırmaktır.

Dersin İçeriği

Matematik eğitimindeki bilişim teknolojilerinin yeri ve önemi, matematik eğitiminde dünyada kullanılan güncel programların incelenmesi; Bu programların: Özelliklerinin keşfedilmesi, programla geometrik yapıların oluşturulması, Sınıf ortamına uygun geometri uygulamalarının sunulması, sunulan aktiviteler üzerinde tartışmalar ve bu programların etkililiği. Matematik öğretiminde kullanılan teknolojilerin öğretime katkıları, öğretmene biçilen rollerin değerlendirilmesi, öğrencilerin üstlendiği rol, bilgisayar programlarının arabulucu rolü, teknoloji destekli etkinlik geliştirme, teknoloji kullanımının getirileri ve zorluklarının değerlendirilmesi.

 

GEOMETRİ ÖĞRETİMİ

Dersin Amacı

Etkili bir geometri öğretiminin nasıl yapıldığını açıklamak ve çocuklarda geometrik düşüncenin gelişimini sağlayacak öğrenme ortamını tasarlamak.

Dersin İçeriği

Çocuklarda geometrik düşüncenin gelişmesi, Geometri öğretiminin temel ilkeleri, Van Hiele geometri öğrenme düzeyleri, Temel geometri kavramları, Dönüşüm geometrisi ve geometrik dönüşümlerin öğretimi, Üç boyutlu geometrik cisimlerin ve uzay geometrisinin öğretimi, Üç boyutlu geometrik cisimlerin ve uzay geometrisinin öğretimi, İspat yöntemi ile geometri öğretimi, Temel geometrik çizimlerin öğretimi (pergel, gönye, cetvel, açıölçer, vb yardımıyla), Koordinat sisteminin öğretimi, Simetri kavramının öğretimi, Geometri alanında sık karşılaşılan kavram yanılgıları, Alan ile ilgili ulusal ve uluslararası makaleler.

 

PROBLEM ÇÖZME VE STRATEJİLERİ

Dersin Amacı

Öğrencilerin etkili problem çözme basmaklarını ve stratejilerini öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Problem Çözme Basamakları ( Problemi Anlama, Plan Yapma, Planı Uygulama, Çözümün Kontrolü, Yeni Bir Problem Üretme), Problem Çözme Stratejileri ( Şema Çizmek, Liste Hazırlamak, Tahmin ve Kontrol Etmek, Bölmek ve Yönetmek, Örüntü Aramak, Sondan Başlamak).

 

LİNEER CEBİR VE UYGULAMALARI

Dersin Amacı

Matematik ve mühendisliğin her alanının en temel araçlarını ve matematik dilinin en önemli kavramlarını içeren bu ders sayesinde matematiği daha kolay ve zevkli hale getirerek matematiğin uygulama alanlarını da göstermektir.

Dersin İçeriği

Lineer Cebir’ in tanımı, Lineer Cebir’ in temelleri, Lineer Cebir’ in tarihi, Lineer Cebir’ de vektörler ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de vektör uzayı ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de iç çarpım uzayı ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de matrisler, Lineer Cebir’ de determinant ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de modüller ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de lineer denklem sistemleri ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de karakteristik değerler, Lineer Cebir’ de karakteristik vektörler ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de bazı özel dönüşümler.

 

MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE MATERYAL GELİŞTİRME VE KULLANIMI

Dersin Amacı

Matematik eğitimde temel materyal hazırlama yaklaşımlarını açıklayabilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflayabilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirebilme. Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirebilme.

Dersin İçeriği

Temel materyal hazırlama yaklaşımları, öğretim materyalleri hazırlama ilkeleri, görsel materyallerin öğrenmedeki rolleri, görsel öğeleri anlama ve yorumlama, görsel materyalleri tasarlama, amacı ve süreci. Öğretimde görsel-işitsel araçları kullanmanın önemi, sınıf ortamında sıkça kullanılan görsel işitsel araçlar, araçlara dayalı olarak yapılan öğretimin yararları ve çıkabilecek olası sakıncalar. Görsel-işitsel eğitim ortamına katkıları.

 

SAYILAR TEORİSİNİN SIRADIŞI PROBLEM UYGULAMALARI

Dersin Amacı

Bölünebilme kavramını, kongrüansları, lineer Diophant denklemlerini, aritmetik fonksiyonları ve bunlarla ilgili temel kavram ve sonuçları öğretebilecek ve uygulamasını yapabilecek oranda öğretmek, kavramların tarihsel gelişiminden haberdar etmek.

Dersin İçeriği

Önbilgiler ve gösterimler, Bölünebilirlik, asal ve asal olmayan sayılarla ilgili problemler, Tam ve rasyonel çözümlü denklemler, Fatöriyeller, binom katsayıları, kombinatorik problemleri, Sayı dizileri ile ilgili problemler, Sayısal kümelerle ilgili problemler, Polinomlarla ilgili problemler.

 

MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE MATEMATİKSEL MODELLEME

Dersin Amacı ve İçeriği

Öğrencilerin Matematiksel Modelleme Yeteneklerinin Geliştirmek ve Anlamlı Modellemeler Oluşturmalarını Sağlamak.

 

ÖĞRENME VE ÖĞRETME SÜREÇLERİ

Dersin Amacı

İnsanın gelişim özelliklerini ve öğrenme kuramlarına göre öğrenme ilkeleri bilgisini kazandırmak.

Dersin İçeriği

İnsanın gelişim özellikleri, öğrenme-öğretme ile ilgili temel kavram-ilke-sınıflamalar bilgisi, kuramyaklaşımların öğrenmeye ilişkin ilkeleri.

 

ÖLÇME VE ÖLÇEK UYARLAMA

Dersin Amacı

Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü uyarlanarak kullanılmaktadır. Uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar, Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular, Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar, Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler, Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması, Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması, Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme, Uyumun psikometrik özellikleri.